افراد ۶۵ سال به بالا، هر روز در آب راه بروند

پیاده روی و ورزشهای در آب بهترین ورزشهای روزانه برای سالمندان است.

به گزارش سایت خبری فدراسیون پزشکی ورزشی، دکتر محمد سالکی، متخصص طب ورزشی با بیان این که افراد بالای 65 سال به عنوان سالمند محسوب میشوند، گفت: «معمولا در این سن افراد دچار بیماریهای زمینهای مانند دیابت، بیماریهای مفصلی و بیماریهای قلبی و عروقی هستند، بنابراین اگر سالمندی قصد آغاز فعالیت بدنی دارد و تا پیش از آن فعالیت منظم ورزشی نداشته، باید حتما توسط پزشک معاینه شود و بر اساس مشکلاتی که دارد ورزش برای او تعیین شود.»

وی پیادهروی معمولی و ورزشهای در آب را یکی از بهترین ورزشها برای سالمندان ذکر کرد و بیان داشت: «پیادهروی روزانه میتواند در آغاز به مدت 20 دقیقه در روز شروع شود و هرهفته 5 دقیقه به آن اضافه کنند. پیادهروی در آب و شنا نیز برای سالمندان میتواند مفید باشد. البته کسانی که زانو درد یا دیابت دارند باید به ملاحظاتی در این زمینه توجه داشته باشند.»

این متخصص طب ورزشی با بیان این که پیادهروی باید در یک سطح صاف و بدون سراشیبی و سربالایی انجام شود، خاطرنشان کرد: «افرادی که درد زانو دارند میتوانند مدت زمان پیادهروی را به دو وقت صبح و عصر تقسیم کنند. ضمن این که استفاده از دستگاههای بدنسازی درون پارکها، تردمیل و دوچرخه ثابت باید با ملاحظاتی برای این عزیزان به ویژه آنها که مشکلات مفصلی دارند همراه باشد. هرچند استفاده از دستگاههای کششی به مدت 2 تا3 بار در هفته برای آنها میتواند مفید باشد.»

وی با اشاره به توصیههای آکادمیهای بینالمللی ورزشی مبنی بر انجام فعالیت بدنی به مدت حداقل 30 دقیقه و 5 روز در هفته برای سالمندان گفت: «میزان فعالیت بدنی برای افراد بر اساس تواناییهای آنها باید باشد. شدت پیادهروی نیز باید اندکی سریعتر از پیادهروی معمولی باشد به گونهای که بعد از 10 دقیقه راه رفتن نفس تندتر شود و ضربان قلب افزایش یابد.»

دکتر سالکی به سالمندان توصیه کرد: «استفاده از لباس و کفش مناسب برای پیادهروی ضروری است. موقع راه رفتن دستها آزاد و در حرکت باشد. خانمها از به همراه بردن کیف در هنگام پیاده روی خودداری کنند و اگر چادر به سر دارند جلوی چادر را ببندند و دستهایشان را آزاد بگذارند. بهترین زمان برای پیادهروی هم صبح زود یا نزدیک غروب است.»

وی با بیان این که سالمندان باید فعالیتهای روزانه مانند کارهای خانه و خریدهای بیرون را افزایش دهند، گفت:« توصیه ما این است که فعالیت سالمندان نباید محدود شود اما میتوانند فعالیتهای بدنی خود را تقسیمبندی کنند.»

مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی اصفهان با بیان این که بسیاری از سالمندان دچار اضافه وزن نیز هستند، خاطرنشان کرد: «با توجه به این موضوع فعالیت ورزشیای که باعث کاهش وزن میشود ممکن است مشکلات مفصلی این افراد را تشدید کند بنابراین خوب است پیادهروی در آب صورت گیرد تا وزن فرد کمتر شود و مفاصل فشار کمتری تحمل کنند.»


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن هفتادکاهش وزن شصترژیم آنلاینمشاوره پوست و مو
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)