رژیم مدیترانه ای

متخصصان تغذیه در انگلیس در مطالعهای به بررسی علت تاثیر مثبت رژیم غذایی حاوی چربیهای اشباعنشده همراه با سبزیجات غنی از نیتریت بر کاهش فشارخون پرداختند. رژیم غذایی مدیترانهای معمولا شامل چربیهای اشباعنشده موجود در روغن زیتون، خشکبار و آووکادو همراه با سبزیجاتی همچون اسفناج، هویج و کرفس است که منبع غنی از نیتریت و نیترات هستند. طی آن این اسیدهای چرب نیترو فشارخون را پایین میآورند باعث تنظیمکننده فشارخون میشوند.

رژیم مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیمها میباشد، از دلایل آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عدم نیاز به شمارش کالری!
حتماًتعجب کردهاید، ولی در حقیقت با رژیم غذایی مدیترانهای شما کالریها را شمارش نکرده و گروههای اصلی غذایی را نیز حذف نمیکنید. در عوض، تمرکز بر روی جایگزین کردن چربیهای بد با انواع خوب آن میباشد (روغن زیتون به جای کره، ماهی یا ماکیان به جای گوشت قرمز، میوههای تازه به جای دسرهای فانتزی و شیرین). در این رژیم شما حس گرسنگی خود رابا مواد غذایی خوشمزه و در عین حال پایهای برطرف میکنید: سبزیجات و حبوبات. مغزها نیز در این رژیم یکی از تکیه گاههای اصلی محسوب میشوند، اما باید خود را به خوردن نهایتا روزانه یک مشت از آنها، قانع سازید. همچنین شما میتوانید از نان کامل نیز در حد اعتدال استفاده نمایید.

۲- مواد غذایی واقعاً تازه هستند
زمانیکه مثل مدیترانهایها غذا میخورید در قفسه مواد غذایی منجمد پرسه نخواهید زد یا سراغ خرید فست فود نمیروید. تمرکز بر مواد غذایی تازه و فصلی است که با سالمترین روشهای طبخ آماده میشوند. یک سالاد خوشمزه با استفاده از اسفناج، خیار، گوجهفرنگی، زیتون سیاه و پنیر فتا تهیه کنید. یا با استفاده از سبزیجات رنگی یک سوپ رنگی در مدت زمانی کوتاه تهیه کنید.

۳- در این رژیم میتوانید نان داشته باشید
انتخاب غلات کامل، اساس و پایه رژیم مدیترانهای است. نان (و پاستای) تهیه شده از غلات کامل، مواد مغذی بیشتری دارند و به طور کلی سالمتر از انواع تهیه شده با آرد سفید هستند؛ بدین معنا که منجر به افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت سریع آن نمیشوند. نان پیتا، غلات کامل آغشته به روغن زیتون وحمص را امتحان کنید.

۴- انتخابهای غذایی زیادی دارد
رژیم غذایی مدیترانهای شما را محدود به یونان یا ایتالیا نمیکند. منوی غذایی آن شامل فرانسه، اسپانیا، ترکیه، مراکش و دیگر کشورها نیز میشود. تنها غذاهایی را انتخاب کنید که بر پایه تغذیه سالم باشند: مقدار کم گوشت قرمز و لبنیات پرچرب؛ همراه با مقدار فراوانی میوهها و سبزیجات تازه، ر