سويا و خواص آن:

دکتر منصور ریسمانچیان

نایب رییس انجمن ارتقا سلامتی و بهبود تغذیه

عضو انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران

غذاهاي داراي سويا غنيترين منبع ايزوفلاونهايي چون جنيستن[1]، ديدزئين[2]و گلايستين [3]هستند. مصرف اين گروه از فيتواستروژنها باعث بهبود وضعيت بهداشتي فرد، كاهش كلسترول خون، حفظ سلامت پروستات و بهبود دانسيته استخواني ميشود. پروتئين سويا درست به اندازه پروتئين حيواني تخم مرغ، شير و گوشت مؤثر و مفيد است. جمعيت زيادي از آسياييها اكنون به دليل استفاده از اين ماده داراي ميزان كمتري سرطان سينه، پروستات، وساير سرطانها هستند. زنان ژاپني مقادير زيادي سويا را كه ميتواند عامل كنترل علائم يائسگي شود مصرف ميكنند. مطالعات بر روي مزاياي بهداشتي غذاهاي سويادار شامل كساني ميشود كه روزانه 45 تا 90ميليگرم ايزوفلاون در روز مصرف ميكنند (معادل 2 يا 3 بار مصرف سويا در روز). در اكتبر 1999، FDAاعلام كرد كه غذاهاي داراي 25/6 گرم سويا درهر وعده باعث كاهش خطر بيماري قلبي ميشوند. جهت سنجش كيفيت اين عامل و صحت اين ادعا، غذا بايد همچنين داراي چربي كم (كمتر از 3گرم) و چربي اشباع شده كمتر از يك گرم و كلسترول اندك (كمتر از 20گرم) شود و مقدار سديم آن كمتر از 480 ميليگرم در هر وعده باشد.

در کسانی که از برنانه غذایی پیروی می کنند 3 قاشق غذاخوری ازدانه آن را می توانند بجای یک قاشق روغن می توانند استفاده نمایند .شیر سویا نیز با یک لیوان شیر کم چرب قابل جایگزینی است .

احتیاط در کسانی که دارای سرطان های تشخیص داده شده وابسته به هورمون نظیر پستان و پروستات لازم است . مصرف همزمان با قرص های وارفارین باعث افزایش خطر خونریزی می شود .دانه های سویا باعث کاهش قند خون می شوند پس برای دیابتی ها مفید ولی ممکن است اثر دارو های ضد دیابت را تشدید و منجر به افت شدید قند شود .در افراد مبتلا به نقرس و آلرژی نیز باید با احتیاط مصرف شود . البته ممنوعیت ها و احتیاط ها بیشتر در مورد دارو های حاوی سویا و یا مصرف بیش از حد آن می باشد .

از مطالب این سایت برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا سایت را به دیگران معرفی نمایید .


[1].Genistein

[2]. Daidzein

[3]. Glycitein


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031
اسلایدر سهاسلایدر چهاراسلایدر یکاسلایدر دو
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)