چای بعد از صرف غذا نوش جان اگر

این عادت از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از مهمترین علل فقر آهن در بدن، و شکل حاد آن به صورت کم خونی، در منطقه خاورمیانه شناخته و مورد تأکید واقع شده است.بنابراین موضوعی جدی است.کل داستان هم این است که ترکیبات موجود در چای می توانند به فرم غالبِ آهن موجود در غذاهای ما متصل شده و مانع جذب آن شوند. این واکنش توسط همۀ انواع چای (سیاه، سبز، سفید) صورت می گیرد. در نتیجه در بلند مدت عوارض کمبود آهن مانند بی حالی، بی حوصلگی، پرخاشگری، ریزش مو، خشکی پوست، کاهش تمرکز و یادآوری، بهم خوردن خواب، کاهش ظرفیت فعالیت جسمانی و مانند این ها ظاهر می شود.اما در عین حال، در مواردی بی جهت این نگرانی (مصرف چای بعد از غذا) در بین جامعه رواج یافته است.در این جا مواردی که نگرانی از مصرف چای بعد از صرف غذا چندان وجود نخواهد داشت بیان می شود.

در اغلب مردان بعد از حدود 25 سالگی (مگر در حال افزایش تودۀ عضلانی خود باشند).
در اغلب بانوان بعد از 50 سالگی
همراه با صبحانه (معمولاً در الگوی غذایی ما صبحانه اصلاً وعدۀ حاوی آهن به شمار نمی آید که نگران عدم جذب آن در اثر نوشیدن چای باشیم).
در میان وعده های غذایی معمول
بعد از وعده های اصلی ناهار و شامدر صورتی که یک منبع ویتامین ث همراه غذا وجود دارد(مثلاً سالاد حاوی مقدار زیاد گوجه فرنگی) یا یک منبع ویتامین ث بلافاصله بعد از غذا صرف می شود (مثلاً یک پرتقال یا نارنگی).
در صورتی که چای مصرفی بسیار رقیق و در حجم کم (یک استکان) نوشیده شود
در صورتی که پس از کمی خنک شدن چای (به هر میزان)، به آن لیموترش افزوده شود
در صورتی که فرد بنابه نظر پزشک یا متخصص تغذیه قرص آهن در هنگام خواب دریافت می کند
همان طور که ملاحظه می فرمائید، حالات زیادی وجود دارد که نوشیدن چای بعد از صرف غذا مشکلی را از نظر کمبود آهن در بدن ایجاد نمی کند.
منبع : سایت به سایت . دکتر آرش رشیدی؛ متخصص تغذیه


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اسلایدر سهلیزر موهای زائدآر افکویتیشنمیکرونیدلینگ
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)