دکتر منصور ریسمانچیان

پزشک عمومی


سوالات پزشکی

جهت دریافت مشاوره و برنا

راه حلی برای چاقیهای موض

تغذیه و نقش آن در کنترل استرس

تغذیه سالم نقش حیاتی در توانایی خود برای مقابله با بار استرس اضافی دارد. کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی برای تولید انرژی، تمرکز ذهنی، و ثبات عاطفی مهم می باشند.استرس واضطراب یكی از مواردی است كهاگر كنترل نشود سلامت روان را بخطر می اندازد. زیرا استرس واضطرابمی تواند سیستم ایمنی بدن راتضعیف و نیاز بدن به مواد مغذی خاص را افزایش دهد. یک رژیم غذایی متعادل،به تمرکز، هوشیاری،انرژی بالا و سالم در طول زمان استرس کمک خواهد کرد. با مصرف زیاد وبی رویه فست فودها و یا تنقلات تجارتی كه معمولا ارزش غذایی كمی دارند وجایگزین شدن آنها با وعده های اصلی غذایی ، احتمال بروز سوءتغذیه و كمبود ریزمغذیها مثل كمبود آهن ، كمبود روی وكمبود های ویتامینی افزایش یافته وبه علت تضعیف سیستم ایمنی بدن بیشتر به بیماریها مبتلا می شوید. تغییرات خلق وخونیز تا حد زیادی به كمبود های تغذیه ای مربوط می شود.

مکمل مولتی ویتامین مینرال می تواند مفید باشد، اما بخاطر داشته باشید كه ویتامین ها و مواد معدنی باید ازطریق رعایت یك برنامه غذایی مناسب تامین شود . تمام مواد غذایی که حاوی موادی مانند فیتوکمیکال ها و فیبر می باشند در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن نقش دارند.بسیاری از مردم در مواقع استرس ازكافئین و مواد قندی زیاد برای رفع خستگی استفاده می کنند .مصرف زیاد کافئین ، موجب بروز اختلال در خواب و تشدید اثرات منفی استرس بر بدن می شود. رعایت نكردن وعده های غذایی و عدم تامین انرژی لازم برای كار و فعالیت های روزانه كاهش قند خون را بدنبال دارد .ثابت ماندن قند خون در حد معینی برای عملكرد طبیعی مغز لازم است .

مواد غذایی ضد استرس
تحقیقات ثابت کرده است که فشار عصبی نه تنها باعث تغییرات خلقی می شود بلکه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها، از سرماخوردگی ساده تا بیماری های قلبی عروقی می گردد. راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد، یکی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند.غذاها می توانند از راه های مختلفی بر میزان استرس تاثیر بگذارند. مثلا بعضی غذاها باعث کاهش سطح سروتونین ( ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می شود ) در خون می شوند. بعضی غذاهای دیگر باعث کاهش سطح هورمون های کورتیزول و آدرنالین ( هورمون هایی که در بدن باعث ایجاد استرس می شوند ) می شوند. همچنین بعضی غذا ها نیز با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون، بدن را ازعوارض استرس در امان نگه می دارند.
منبع : معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی
مریم زارعی، كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذیه جامعه


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گالری عکسبیوگرافیمطالب و مقالات ورزشیکاهش وزن موفقآر اف و تأثیر آن بر لاغریاخبار سلامتآدرس مطبصفحه اصلیدریافت مشاوره و برنامه غنظرات و تجربه های مراجعه بخش تغذیهمطالب و مقالاتخلاصه جدید ترین مقالات تسوالات پزشکینظرات مراجعه كنندگان‌پیامهای کاربرانسایتهای دیگر