چگونه ارزش تغذيه ای فست فود را افزايش دهيم

منظور از فست فود غذای آماده ای است که معمولاً بدون قاشق، چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو مى شود و غذاى انگشتى به حساب مى آید. فست فودها یا غذاهای آماده، غذاهایی هستند كه خیلی آسان و سریع تهیه می شوندو شامل پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس، پنیر، مرغ سرخ كرده ،ناگت مرغ به همراه سیب زمینی سرخ كرده و... می باشند.

مصرف بی رویه فست فود ها می تواند مشكلاتی را برای سلامت ایجاد كند. چاقی و اضافهوزن، بیماریهای قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد از عوارض مصرف این مواد می باشد زیرا این نوع غذاها با كالرى ، نمک و چربى به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنى اندک ، در دراز مدت خطر ابتلا به فشارخون بالارا افزایش میدهند. نانهای مورد استفاده درغذاهای آمادهنیز غالبا" بدون سبوس است که منجر به کاهش دریافت فیبر مورد نیاز بدن می شود.اینغذاها معمولا دارای نمك زیادی هستند. ، نمك به عنوان طعم دهنده، نگهدارنده (به علت خاصیت ضد باكتریایی) و پیوند دهنده ذرات گوشت عمل می كند. جذب كلسیم در بدن با مصرف زیاد این غذاها به علت نمك بالای آنها كم شده و فرد درمعرض كمبود كلسیم قرار می گیرد.

با بكارگیری روش هایی می توانفست فودی مصرف كرد كه ارزش تغذیه ایی بیشتری داشته باشند . بعنوان مثال :
از میوه ها و سبزیهای سالم و تازه ( گوجه فرنگی ، خیار ، كاهو ، كلم ، فلفل دلمه ای ) همراه با آنهااستفاده نمایید. مصرف مقادیر مناسب این مواد می تواند ویتامینها واملاح مورد نیازبدن تامین نموده و فیبرموجود درآنها با كاهش جذب چربی ازاضافه وزن وچاقی پیشگیری می كند.انواع سس ها و پنیر پیتزا مملو از چربی است .بجای سس مایونز از سس گوجه فرنگی كه چربی كمتری دارد استفاده كنید.اصرار نداشته باشید كه میزان پنیر پیتزا زیاد باشد. به این ترتیب چربی كمتری مصرف می كنید.بجای سیب زمینی سرخ شده هم می توان از سیب زمینی تنوری استفاده كرد.مصرف نوشـایه های گازدار کولا را به حداقل مقدار برسانید. به جای نوشابه های گازدار از آب، دوغ های کم نمک و بدون گاز یا انواع آب میوه طبیعی وتازه استفاده نمایید.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .
@PersianDiet
منبع : معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی
مریم زارعی، كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذیه جامعه


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


اسلایدر دواسلایدر چهاراسلایدر سهاسلایدر یک
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)