چاقی بر اثر مصرف زیاد میوه

چگونه مصرف زیاد میوه ها،منجر به چاقی و اثرات سوء بهداشتی می شود؟
افزایش میزان چاقی در افراد و تمایل آن ها به کاهش وزن سریع،باعث شده است که رژیم های غذایی گوناگونی(معقول یا غیر معقول) در جوامع مختلف شکل بگیرد و توصیه شود. یکی از انواع این رژیم ها،استفاده دائمی و بیش از حدازمیوه ها، به عنوان جایگزین سایر گروه های موجود در هرم غذایی می باشد.

آیا مصرف مداوم و بی رویه میوه ها و آب میوه های طبیعی میتواند منجر به کاهش وزن دلخواه و بدون عارضه در افراد شود؟میوهها مواد غذائی مغذی هستند که سرشار از ویتامینها، مواد معدنی، فیبرها و حاوی چربی کم و کالری پائین میباشند،اما وقتی بیش از حد استفاده شود ، آن موقع است که بدن شروع به تبدیل آن به چربی مینماید و آن را بهصورت بافتهای چربی در سرتاسر بدن ذخیره مینماید.زمانیکه فروکتوز (قند میوه) وارد کبد میشود و بیش ازمیزان مورد نیاز باشد ، بدن مجبور است آن را به داخل جریان خون ارسال کند تا بهصورت بافتهای چربی ذخیره نماید .از انجایی که فروکتوزاز جمله قندهایی است که حاوی اثرات مخرب بر وزن بدن،چربی های خون (بویژه تری گلیسرید) ،قندخون،فشارخون،اسید اوریک و شاخص های بیماری کبد چرب غیر الکلی می باشد، بنابراین این چربی تولید شده می تواند در وقوع بسیاری از بیماری های مخاطره انگیز اثر داشته باشد،

مصرف بیش از حد خوراكیها و میوههای خیلی شیرین كه قند ساده دارند، قندخون را خیلی سریع بالا میبرد و از آنجا که قند زیاد در خون، سم محسوب میشود، بدن عكسالعمل نشان میدهد و مقدار زیادی انسولین ترشح میكند. افزایش انسولین هم باعث خواهد شد در مدت كوتاهی قندخون افت كند و میزان گرسنگی در زمان مشخص،بیشتر شود. این روند، افزایش كلی دریافت خوراك را در پی دارد،بنابراین غیرمستقیم هم باعث افزایش وزن و چاقی میشود.بهتر است،برای بهره مندی از خواص و عناصر میوه ها، آن هارا به میزان ضروری و مورد نیاز در برنامه غذایی خود قرار دهید و جایگزین سایر کربوهیدرات ها نکنید،زیرا ارزش مصرف میوهها در کاهش وزن زمانی مشخص می شود،که بدن با یک برنامه متعادل مواجه باشد و سایر فاکتورها از جمله کنترل کالری از طریق یک برنامه غذایی متعادل علمی و اصولی ، ورزش، کنترل استرس و... رعایت شده باشد.برای مثال شما نمیتوانید صرفا جهت سلامتی روزی 4 یا 5 واحد میوه مثل پرتقال دریافت کنید و بدون در نظر گرفتن سایر فاکتورها انتظار کاهش وزن مورد نظررا داشته باشید.

نویسنده: روشنک سلطانی

منابع:1.پایگاه تبیان

2.پایگاه خبری ویستا ( vista.ir)

3. 2015 American Society for Nutrition

4.پایگاه سلامت نیوز

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

@PersianDiet


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اسلایدر سهلیزر موهای زائدآر افکویتیشنمیکرونیدلینگ
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)