دکتر منصور ریسمانچیان

پزشک عمومی


سوالات پزشکی

جهت دریافت مشاوره و برنا

راه حلی برای چاقیهای موض

وقتی کودک شیر نمی خورد چه کنیم ؟


هنگامی که کودک شما شیر نمی خورد مطالب زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید مشکل را حل کنید اگر فرزند شما از شیر خوردن امتناع می کند سعی کنید دلیل آنرا پیدا کنید.
آیا به طعم و مزه و یا درجه حرارت آن مربوط است ؟
آیا کودک تحت فشار برای نوشیدن شیراست ؟ آیا توجه زیادی در نوشیدن شیر وجود دارد ؟
آیا شیر سبب ناراحتی معده یا اسهال در کودک شما می شود ؟
احتمالا میدانید که کمبود کلسیم و ویتامین D میتواند به مرور دندانها را نرم کرده و آنها مستعد پوسیدگی و بیماریهای لثه کند و در ضمن بر روی قد و استحکام اسخوان نیز اثر دارد . بنابراین اگر فرزندتان نمیخواهد یا نمیتواند شیر مصرف کند باید نگران دریافت کلسیم کافی باشید. براساس آمار تنها یکپنجم کودکان به اندازه کافی کلسیم مصرف میکنند. پس بهتر است درباره میزان مورد نیاز کلسیم روزانه کودک و راههای دریافت آن بیشتر بدانید.

فرزندتان چه مقدار کلسیم نیاز دارد ؟
میزان کلسیم مورد نیاز در سنین مختلف در کودکان یک ساله (۵۰۰ میلیگرم در روز) یا معادل ۲لیوان شیر، در کودکان ۴-۸ ساله (۸۰۰ میلیگرم در روز) یا معادل ۳ لیوان شیر و کودکان بین سنین ۱۸-۹ ساله ( ۱۳۰۰میلی گرم در روز) یا معادل ۴ لیوان شیر در روز است. ۲۲۵ گرم شیر حاوی ۳۰۰ میلیگرم کلسیم است و ۲۲۵ گرم ماست ۴۰۰میلیگرم کلسیم دارد.

بیشتر افراد برای دریافت نیاز روزانه کلسیمشان به لبنیات و شیر تکیه میکنند اما اگر فرزند شما طعم و مزه شیر را دوست نداشته باشد یا حتی به آن حساسیت داشته باشد، راههای زیادی برای افزایش کلسیم دریافتی وجود دارد.پنیر و دیگر محصولات لبنی هم کلسیم دارند. گاهی اوقات امتناع کودک از خوردن شیر تنها به دلیل طعم و مزه آن است بنابراین میتوانید شیرکاکائو یا شیر موز را امتحان کنید یا از دوغ ، استفاده کنید. استفاده از شکلات داغ برای ترغیب کودک به مصرف شیر یک اشتباه بزرگ است.کاکائو اکر در حجم زیاد استفاده شود به علت اگزالات زیاد با کلسیم ترکیب شده و آن را دفع می کند .

صرف اینکه کودک دوست ندارد شیر بخورد به این معنا نیست که دیگر محصولات لبنی را هم نمیخورد. پنیر، ماست ، پودینگ برنج هم حاوی کلسیم هستند. در واقع ۳۰۰ گرم پنیر مانند پنیر چدار به اندازه ۱۶۰۰ گرم شیر کلسیم دارد.از غذا های حاوی شیر مانند فرنی ، شیر برنج ، سوپ جو حاوی شیر ، بستنی به مقدار متعادل و نیز مواد غذایی دیگری که کلسیم دارند مانند بادام ،غذاهای دریایی ، کلم بروکلی ، اسفناج و حبوبات نیز استفاده نمایید .

از مکمل ها استفاده کنید
استفاده از مکملهای مخصوص نیز راهی دیگر برای رساندن کلسیم کافی به بچههای بهانهگیری است که از مصرف شیر طفره میروند. یک مکمل میتواند به یک فنجان آبمیوه تا ۵۰۰ میلیگرم کلسیم بیفزاید. البته قبل از استفاده، حتما به طور دقیق راهنمای روی بسته مکمل را بخوانید. توجه داشته باشید میزان کلسیم مورد نیاز روزانه برای افراد به سن آنها وابسته است و در صورت دریافت کلسیم اضافه، بدن افراد آن را دفع میکند. به هر حال هیچکس کتمان نمیکند که یک لیوان آب پرتقال جذابیت بیشتری نسبت به یک لیوان شیر دارد.البته یک لیوان آب پرتقال تازه به خودی خود حدود ۵۰ میلیگرم کلسیم دارد. اگر هنوز مطمئن نیستید فرزندتان به اندازه کافی کلسیم دریافت میکند شاید نیاز باشد از مکمل کلسیم برای او استفاده کنید. البته باید بدانید قبل از هر چیز با پزشک کودکتان مشورت کنید تا هم میزان مورد نیاز و هم لزوم استفاده از آن را برایتان مشخص کند.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گالری عکسبیوگرافیمطالب و مقالات ورزشیکاهش وزن موفقآر اف و تأثیر آن بر لاغریاخبار سلامتآدرس مطبصفحه اصلیدریافت مشاوره و برنامه غنظرات و تجربه های مراجعه بخش تغذیهمطالب و مقالاتخلاصه جدید ترین مقالات تسوالات پزشکینظرات مراجعه كنندگان‌پیامهای کاربرانسایتهای دیگر