تغذیه سالم برای داشتن قلب سالم ( قسمت اول )


سالم غذا بخورید تا به بیماری های قلبی مبتلا نشوید
آیا می دانید مهمترین علت مرگ در کشور ما چیست ؟

بیماری های قلبی عروقی نخستین عامل مرگ در کشور ماست.شما می توانید شانس ابتلای خود را به بیماری های قلبی کاهش دهید. برای این منظور در انتخاب غذایی که می خورید دقت کنید.
برای داشتن قلب سالم : چربی کمتر، نمک کمتر، کالری کمتر، فیبر(الیاف گیاهی) بیشتر بخورید.

کمتر چربی بخورید
بعضی چربی ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. این چربی ها شامل روغن های نباتی جامد و چربی های حیوانی از قبیل پیه، دنبه و کره است. چربی های حیوانی، هم چنین، در مواد غذایی نظیر گوشت، دل، جگر، مغز، قلوه، خامه، شیر، ماست و پنیر پرچرب وجود دارند.

کمتر نمک بخورید
مصرف کمتر نمک احتمال ابتلا به بیماری افزایش فشار خون را کاهش می دهد. افزایش فشار خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است. بدن ما به نمک به مقدار کم نیاز دارد ولی بیشتر ما بیش از مقدار مورد نیاز آن را مصرف می کنیم. نمک از راه های اضافه کردن به هنگام پخت، نمک سفره ونمک موجود در انواع چاشنی ها ومحصولات غذایی کارخانه ای به بدن ما می رسد. بنابراین، از افزودن نمک به غذا در سرسفره اجتناب کنید.

کالری دریافتی خود را کاهش دهید
دریافت کالری بیش از حد نیاز موجب چاقی می شود. افزایش وزن وچاقی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی است. بنابراین، مواظب باشید بیش از حد نیاز غذا نخورید.

فیبر ( الیاف گیاهی ) بیشتر بخورید
فیبرها درمیوه ها، سبزی ها و دانه کامل غلات وحبوبات وجود دارند. مصرف این موادغذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

راهنمایی های کلیدی برای داشتن قلب سالم
- مصرف چربی های اشباع را در برنامه غذایی روزانه خود کاهش دهید. چربی های اشباع در روغن های نباتی جامد، چربی ها وغذا های حیوانی وجود دارند.
- از روغن های غیر اشباع (مایع ) نظیر روغن های زیتون، کانولا، آفتاب گردان، ذرت، سویا، پنبه دانه و همچنین از غذاهای دریایی ومغز دانه های گیاهی مثل گردو، بادام، فندق، پسته و.... در برنامه غذایی روزانه خود به مقدار مناسب استفاده کنید.
- اسید های چرب ترانس موجود در روغن های نباتی جامد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. از این روغن ها استفاده نکنید.
- در صورت لزوم استفاده از روغن نباتی جامد، در هنگام خرید به برچسب تغذیه ای آن توجه کنید. روغنی را انتخاب کنید که اسید چرب ترانس آن کمتر از 10% و مجموع اسیدهای چرب اشباع آن کمتراز 25% باشد.
- نمک به مقدار متعادل مصرف کنید.
- مواظب وزنتان باشید. اگر اضافه وزن دارید آن را کاهش دهید. برای اینکه از مناسب بودن وزن خود مطمئن شوید، آسان ترین راه استفاده از نمودار BMI است.
- مصرف میوه ها، سبزی ها و دانه کامل غلات وحبوبات را افزایش دهید. رعایت کردن این نکات در رژیم غذایی روزانه به این معنا نیست که شما باید پول بیشتری برای غذای خود خرج کنید. شما می توانید با هزینه ای که هم اکنون برای غذای خود مصرف می کنید وحتی کمتر از آن، برنامه غذایی سالم تری برای خود طراحی کنید. ادامه دارد...

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
میکرونیدلینگکویتیشنآر افاسلایدر سهلیزر موهای زائد
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان