از ماست که بر ماست ( قسمت چهارم )


◉ وجود پروبیوتیک ها در ماست های غنی شده
پروبیوتیک ها یک سری موجودات ریز و زنده هستند که در روده ها باعث توازن میکروبی میشوند و برای سیستم گوارش بسیار مفید میباشند. مصرف پروبیوتیک ها ایمنی بدن را افزایش میدهد، اگر مادران باردار ۶ ماه ماست های حاوی پروبیوتیک مصرف کنند نوزادان دچار اگزمای پوستی نمیشوند. پروبیوتیک ها مانع رشد باکتریهای مضر روده میشوند و در ساخت ویتامینها و اسیدهای آمینه نقش دارند و عوامل بیماری زا را کاهش میدهند و نقش درمانی در پیشگیری از مشکلات گوارشی دارند. لازم به ذکر است که متخصصین تغذیه روزانه ۳ لیوان لبنیات را در سبد غذایی توصیه میکنند که حتماً یک لیوان آن باید ماست با چربی متوسط باشد.

◉ چه نوع ماستی بخوریم، پرچرب یا کم چرب ؟
انواع ماست های پرچرب خصوصاً ماست های چکیده، خامهای یا ماستهایی با ۷ تا ۱۵ درصد چربی در سوپرمارکتها و فروشگاهها موجود است. متأسفانه، افزایش تولید این محصولات نه تنها منجر به تغییر ذائقه مردم به سوی مصرف فرآورده های پرچرب میشود، بلکه مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را افزایش میدهد. پایه اصلی تمام ماست ها، شیر است. اما عاملی که موجب تفاوت میان انواع ماست ها میشود درصد چربی شیر به کار رفته در آنهاست. معمولاً ماست هایی با چربی بالای ۵/۲ درصد، پرچرب محسوب میشوند. این چربی از نوع اشباع و حاوی مقداری کلسترول است و به اندازه چربی گوشت قرمز، پیه و دنبه برای بدن زیان دارد. چربی این محصولات در بدن اثر مستقیم بر رگ های قلب داشته و در طولانی مدت با ایجاد فشار خون بالا و رسوب چربی در دیواره رگها موجب تنگ شدن رگهای اصلی قلب و تصلب شرایین میشود. این خطر زمانی تشدید میشود که بدن بدون تحرک باشد. البته شاید ماست خامه ای یا ماستی با ۷ درصد چربی برای فردی که ۲ قاشق ماست در روز میخورد چندان مضر نباشد، اما مطمئناً برای افرادی که با هر وعده غذایی دو کاسه ماست میخورند بسیار خطرناک است. از طرف دیگر ممکن است یک فرد روستایی که تحرک بدنی بالایی دارد با مصرف ماست پرچرب دچار مشکل نشود، اما به طور قطع افراد شهرنشینی که تحرک بدنی کمی دارند با مصرف محصولات پرچرب به مشکل برمیخورند.

◉ ارزش تغذیه ای ماست پرچرب
معمولاً کلسیم و پروتئین ماست ها از خواص مهم تغذیهای آنها محسوب میشود که کلسیم آن با چربی نسبت عکس دارد، یعنی هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد، کلسیم آن کمتر میشود. معمولاً ماست های پرچرب سرشار از ویتامین های محلول در چربی چون ویتامین E، D و A بوده و از نظر طعم با ماست های کم چرب تفاوت چندانی ندارند. مصرف این نوع ماست ها برای افراد بسیار لاغر، کودکانی که دچار سوءتغذیه یا سوء جذب هستند و افرادی که بیماری های سخت و کاهنده وزن دارند، مناسب است، اما افرادی که چاق هستند یا چربی خون بالایی دارند و البته افراد سالم و بالغ باید محصولاتی با ۵/۱ تا ۲ درصد چربی استفاده کنند. بد نیست بدانید استفاده از دخانیات و سابقه ژنتیکی در بیماری های قلب و عروق از جمله مواردی هستند که در کنار استفاده از لبنیات پرچرب میتوانند به تشدید عوارض ناشی از مصرف این نوع محصولات بینجامد.

◉ آیا ماست ترش شده را می توان خورد ؟
ترشی و شیرینی ماست نشان دهنده کیفیت آن نیست. معمولاً نگهداری آن در مدت طولانی یا خارج یخچال منجر به ترش شدن آن میشود. بد نیست بدانید ترشی ماست از نظر تغذیه ای به جذب کلسیم کمک میکند. ماست معمولاً ۱۰ تا ۱۵ روز تاریخ مصرف دارد و بعد از گذشت این تاریخ کمی ترش میشود، اما مصرف آن برای سلامت ضرری ندارد. چرا که ترشی ماست از رشد میکروارگانیسم های مضر آن میکاهد. البته در صورت آلوده شدن ماست به کپک و یا ایجاد طعم تلخ، آن را دور بریزید.در انتها به یاد داشته باشید که هرگز آب ماست را دور نریزید. آب ماست همان سرم شیر است و ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئینهای محلول و ویتامینهای گروه B است.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن هفتادکاهش وزن شصتمشاوره پوست و مورژیم آنلاین
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)