تقویت بینایی با مواد غذایی


مواد غذایی در تقویت چشم تاثیر بسزایی ندارد در حالی که مطالعات نشان داده است به عنوان مثال ویتامین E یکی از آنتیاکسیدان های قوی است که در تقویت چشم موثر است، مقدار توصیه شده ویتامین E در مردان بالای ۱۱ سال ۱۰ میلیگرم و در زنان بالای ۱۱ سال ۸ میلیگرم در روز است و بهترین منبع ویتامین E نیز آجیل و روغنهای گیاهی است. از سوی دیگر سلنیوم به جذب ویتامین E و ساخته شدن آنتیاکسیدانها در بدن کمک میکند. از این رو غذاهای دریایی ازجمله مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند.

راههای زیادی برای تقویت طبیعی بینایی چشم وجود دارند.که در زیر باهم مرور می کنیم :
برخی از مواد خوراکی که به آنها اشاره خواهیم کرد در تقویت دید چشم موثر هستند.

تغذیه مناسب :
از آنجایی که ویتامینA به عنوان یکی از ویتامینهای لازم در تقویت چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است آن را در هویج بیشتر از دیگر مواد غذایی میتوان یافت. بررسیها نشان داده است که میزان ویتامینA موجود در یک هویج متوسط ۲ برابر مقدار توصیه شده در روز است. پس مصرف این سبزی برای تقویت چشم بسیار موثر است. البته مواد غذایی زیاد دیگری نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیاد ویتامین A و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم هستند.مطالعات دیگری نیز حاکی از آن است که روی، چشم را در برابر شبکوری محافظت میکند چراکه روی بخشی از یک آنزیم است که تعداد رادیکالهای آزاد را کم میکند لذا در جذب ویتامینA موثر است. روی را میتوان در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت.

,مواد غذایی مناسب برای چشم, تقویت چشم, غذاهای مناسب برای تقویت چشمانمان ویتامین E,تغذیه سالم زندگی سالم چربیها نیز برای سلامتی لازم هستند. اسیدهای چرب در واقع زیربنای چربیها هستند و بعضی از آنها از این جهت ضروری خوانده میشوند که بدن نمیتواند آنها را بسازد و باید حتما از طریق مواد غذایی تامین شوند.از این رو گفته شده است اسیدهای چرب ضروری در تکامل بینایی نوزادان نقش بسزایی دارند. کمبود این مواد بویژه امگا ۳ در بزرگسالان ممکن است سبب کاهش دید شود حتی مطالعات نشان داده است که کمبود طولانی مدت آن ممکن است سبب تخریب شبکیه شود چرا که بدن هر دو نوع اسیدهای چرب ضروری را به پروستاگلاندین تبدیل میکند که یکی از اثرات آنها کمک به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است.

بهترین منبع تامین امگا ۳ ماهی است و مقدار توصیه شده دوبار در هفته میباشد. به طور کلی مواد غذایی که برای داشتن چشمی سالم توصیه میشود شامل: روغن کبد ماهی، جگر و هویج که دارای ویتامینA هستند، اسفناج و کلم که لوتئین و گزانتین دارند، فلفل دلمهای، کلم، توتفرنگی و پرتقال به دلیل داشتن ویتامینC و تخمهآفتاب گردان، بادام و فندق که دارای ویتامین E هستند همچنین آجیل و غذاهای دریایی نیز از سلنیوم برخوردارند، جوانه گندم و آجیل به دلیل دارا بودن روی و ماهی که دارای اسیدهای چرب ضروری است از مواد غذایی مهم به شمار میرود.

مواد غذایی مفید برای تقویت چشم
به طور کلی شما باید مقادیر زیادی سبزیجات سبز و پر برگ و هفته ای دو بار ماهی مصرف کنید تا چشمی سالم داشته باشید اما در کنار این نکته با برخی از مواد غذایی مفید برای چشم آشنا شوید.هویج با داشتن ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین سلامت کلی چشم را بهبود می بخشد.اسفناج و کلم بروکلی نه تنها غنی از ویتامین های C،B،A و E و مواد معدنی و روی هستند بلکه غنی از لوتئین و زیزانتین نیز هستند. مصرف روزانه اسفناج، می تواند مانع بروز اختلال هایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد شود .اسفناج، برای سلامت قرنیه چشم نیز مفید است و بروکلی با داشتن ویتامین B، لوتئین و زیزانتین نه تنها باعث تقویت بینایی می شود بلکه از چشم ها حفاظت می کند و از تاری دید پیشگیری می کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین ث به خصوص فلفل دلمه ای و پرتقال از بهترین مواد غذایی برای تقویت چشم هستند. توت ها هم از حاویان این نوع ویتامین محسوب می شوند.این میوه ها سرشار از ترکیبی به نام «رفودوپسین» است که بازسازی دوباره سلول ها را سرعت می بخشد. ماده مغذی در توت های سیاه و زغال اخته رگ های خونی را تقویت می کند و گردش خون در تمامی بدن از جمله چشم ها را بهبود می بخشد.این بهبود در گردش خون، ورم و ناراحتی چشم را کم می کند و کیفیت بینایی را افزایش می دهد.مغز میوهایی همچون همانند ماهی، مغز میوه نیز حاوی اسید چرب امگا ۳ است که برای بینایی مفید است.

تخم مرغ سرشار از پروتئین است. اگر می خواهید روند بازسازی مجدد سلولی در چشم با سرعت مناسب انجام شود، لازم است پروتئین با کیفیت مصرف کنید. در این مورد، زرده تخم مرغ بسیار مفید است.ماهی همانند سالمون، تن و ساردین سرشار از اسید چرب امگا۳ است که مانند آنتی اکسیدان عمل می کند و چشم ها را در برابر آسیب رادیکال آزاد در بدن محافظت می کند. چربی ماهی مانع خشکی چشم بر اثر استفاده از لنز می شود.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن شصترژیم آنلاینمشاوره پوست و موکاهش وزن هفتاد
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)