تخم مرغ منبع بسيار غنی غذایی است ( قسمت اول )


تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیكی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد.تخم مرغ یک ماده غذایی بی نظیر و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود برخی از آنها موجب بروز بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای ذهنی، پوستی و چشم می شود.

بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی كه از نظر پروتئین و بعضی ویتامین ها و املاح فقیر هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تكمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.تخم مرغ منبع بسیار خوب ید و فسفر است كه ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوانهای بدن لازم است.تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامینها و املاح ضروریست و میتواند به عنوان یك ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.البته نیازهای تغذیهای افراد بر حسب جنس و سنشان متفاوت است.

ارزش انرژی زایی تخم مرغ :
یک عدد تخم مرغ متوسط ٧٦ كالری انرژی دارد و مصرف روزانه یك عدد تخم مرغ، ٣ درصد نیاز انرژی یك مرد بالغ و ٤ درصد نیاز انرژی یك زن بالغ را تامین میكند.

پروتئین :
تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است. ارزش بیولوژیكی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشتها و حبوبات غنی ترست. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسید آمینه های ضروری برای سلامتی بدن است.بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تكمیل ارزش پروتئینی غذا میشود. ٥/١٢ درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشكیل میدهد و هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین وجود دارد.در نمودارهای ارزیابی كیفیت پروتئین موجود در مواد غذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد یعنی ١٠٠ قرار دارد و به عنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده میشود.

ویتامین ها :
- تخم مرغ ، بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن به جز ویتامین C را دارد.
- تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A است.
- همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار كافی و لازم تامین میكند.
- ویتامین ها مواد آلی با ترکیبات پیچیده ای هستند که به مقدار کم در حیوانات و گیاهان وجود دارند. ویتامین ها نقش عمده ای در سوخت و ساز طبیعی مواد در بدن به عهده دارند.
- تخم مرغ حاوی ویتامین های مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامین های EDABB12 اسید فولیک ، ریبوفلاوین و به ویژه کولین است و به لحاظ داشتن ویتامین های مختلف ، منبع غذایی مغذی و مناسبی برای تامین نیازهای بدن به شمار می رود. به جز ریبوفلاوین که عمدتاً در سفیده است تمام ویتامین های تخم مرغ در زرده آن وجود دارند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

ادامه دارد...
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم آنلاینمشاوره پوست و موکاهش وزن هفتادکاهش وزن شصت
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)