تخم مرغ منبع بسيار غنی غذایی است ( قسمت سوم )


کربوهیدارت و فیبر غذایی :
تخم مرغ به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبر غذایی است.

چربیها :
٨/١٠ درصد تخم مرغ را چربی تشکیل میدهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از ٠٥/٠ درصد آن در سفیده موجودست . بر اساس تحقیقات، ١١ درصد اسیدهای چرب تخم مرغ از نوع اسیدهای چرب غیر اشباع پلی (با چند باند دوگانه)، ٤٤ درصد از نوع اسیدهای چرب غیر اشباع مونو (با یک باند دوگانه) و ٢٩ درصد از نوع اسیدهای چرب اشباع است.

کلسترول :
- کلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ هستند و برای ساختمان و عملکرد سلولهای بدن ضروری اند.
- کلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلولهای بدن را حفظ میکند. همچنین به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده مواد چربی است که باعث نرمی پوست میشوند.
- کلسترول برای تولید هورمونهای جنسی، کورتیزول (هورمون غدد فوق کلیوی)، ویتامین D و نمکهای صفراوی در بدن لازم است.
- کلسترول دریافتی از راه غذا و کلسترول موجود در خون با هم یکی نیستند به عبارت دیگر کلسترول موجود در غذای مصرفی به طور خودکار به کلسترول خون افزوده نمیشود قسمت اعظم کلسترول خون در داخل بدن سنتز میشود.

به موازات افزایش میزان کلسترول دریافتی از غذا، میزان سنتز کلسترول در بدن کاهش مییابد که این روند به تثبیت وضعیت کلسترول پلاسما کمک میکند.لازم به ذکر است که چربیهای اشباع شده موجود در غذا بیشترین تاثیر را بر روی سطح کلسترول خون میگذارند و در این بین کلسترول غذا نقشی ندارد.
طبیعی است وقتی چربیهای اشباع نشده جایگزین چربیهای اشباع شده شوند، کلسترول خون پایین می آید.
نکته قابل توجه آن است که قسمت اعظم چربیهای موجود در زرده تخم مرغ، از نوع غیر اشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش کلسترول ندارند بنابراین از کلسترول تخم مرغ نهراسید و روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنید.

لسیتین نیز در انتقال چربی خون و در متابولیسم کلسترول نقش دارد. با توجه به مطلب بالا و مطالعات گوناگونی که در این زمینه انجام شده است میتوان به ارزش غذایی تخم مرغ به عنوان منبع غنی پروتئین و نیز سایر املاح و ویتامینها پی برد. به خصوص در دو گروه از افراد که نیاز به پروتئین بیشتری در برنامه غذایی روزانه شان دارند، مصرف تخم مرغ بیشتر لازم است.
1.در ورزشکاران که نیاز به افزایش عضلات دارند.
2.در کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند.

برای کودکان از ٩ ماهگی تا ١ سالگی :
- یک زرده کامل تخم مرغ یک روز در میان و از ٢ سالگی به بعد بر اساس میل کودک ٦-5 تخم مرغ در هفته مجازست.
- افراد بالغ نیز مجاز به مصرف ٤-3 عدد تخم مرغ در هفته هستند.
- حتی در افرادی که کلسترول خونشان بالاست نبایستی مصرف تخم مرغ را قطع کرد و این افراد میتوانند 3-2 عدد در هفته دریافت کنند. زیرا با کاهش دریافت کلسترول - از طریق غذا، سنتز داخلی کلسترول در بدن افزایش یافته و حتی ممکن است بیشتر از قبل شود.
- نکته قابل توجه این است که بیشتر چربیهای موجود در تخم مرغ از نوع غیر اشباع هستند و هیچ ارتباطی با افزایش کلسترول خون ندارند.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم آنلاینمشاوره پوست و موکاهش وزن شصتکاهش وزن هفتاد
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)