ماه مبارک رمضان و اهميت تغذيه


مهمترین اشتباه در تغذیه زمان روزه داری حذف وعده های غذا است و اشتباه دیگر اطمینان خاطر کاذبی که فرد روزه دار در خوراک خود دارد ( با این تفکر که این محرومیت غذائی او را بیمه میکند)، در موقع باز کردن روزه هیچ رعایتی صورت نمیگیرد.با حذف یک وعدة غذا متابولیسم بدن به صورت اتوماتیک برای حفظ ذخایر موجود کاهش مییابد و بنابراین احتمال چاق شدن بالا میرود.

اگر فرد رعایت کالری مصرفی را ننماید این چاق شدن در زمان روزه داری اتفاق میافتد و اگر هم در زمان روزه داری رعایت کند، بلافاصله پس از اتمام روزه داری (پس از ماه رمضان) و آن هم به علت افزایش کالری مصرفی اتفاق خواهد افتاد. پس راه چاره چیست؟ آخرین اطلاعات علم تغذیه تأکید بر عدم کاهش تعداد وعده های مصرفی در طول روزه داشته و بنابراین یک رژیم صحیح در طول ماه مبارک رمضان مشتمل خواهد بود بر :
صرف یک وعده غذای سبک پس از اذان مغرب با فاصلة حداقل 1-2 ساعت صرف شام مصرف سحری

نکتة مهم دیگر در این ماه مصرف مواد قندی است که گاهی بیش از حد استفاده میگردد. این مواد قندی که گاهاً در اثر سرخ شدن بیش از حد همراه مواد چربی اکسید شده و سرطان زا است ، باعث افزایش شدید ترشح انسولین شده و معمولاً انسولین ترشح شده از میزان مورد نیاز برای متابولیسم قند بالاتر بوده و نتیجه آن که مقداری از قند توسط انسولین به درون سلول رفته و صرف تأمین انرژی بدن میگردد ولی قند اضافه توسط انسولین تبدیل به بافت چربی شده ذخیره میشود که این همان چاقی است و در ضمن انسولین اضافه منجر به هیپوگلیسمی (افت قند) مجدد خواهد شد. این هیپوگلیسمی منجر به نیاز شدید شخص برای مصرف مجدد مواد قندی شده و آن ضعف و بیحالی معروف را پس از بازکردن روزه ایجاد مینماید.

سالمترین مواد قندی برای مصرف در این ماه عزیز، همانا خرماست که علاوه بر این که قندی است طبیعی و فاقد چربیهای مضر، دارای آهن، کلسیم و پتاسیم، فسفر و فولیک اسید میباشد. ولی باز باید توجه داشت که کالری یک عدد خرما 2 برابر یک حبه قند است و مصرف زیاد خرما هم میتواند چاق کننده باشد. (پس طبیعی بودن قند ملاک مصرف نامحدود نمیباشد).
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم آنلاینمشاوره پوست و موکاهش وزن شصتکاهش وزن هفتاد
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)