دکتر منصور ریسمانچیان

پزشک عمومی


سوالات پزشکی

جهت دریافت مشاوره و برنا

راه حلی برای چاقیهای موض

اصول تغذیه ورزشکاران در تابستان ( قسمت اول )


تغذیه ورزشکاران موضوع مهمی است که مورد سئوال و توجه عامه ورزشکاران است چرا که ورزش، بدون توجه به منابع تامین انرژی و سوخت و سازی بدن ، میتواند عوارض ناخواسته ای به بار بیاورد.

اصول تغذیه ورزشکاران طی فعالیت های ورزشی در تابستان :
فعالیت ورزشی در هوای گرم، نیازمند استراتژیهایی است که از کم آب شدن بدن و کاهش توان آن در ادامه فعالیت ورزشی جلوگیری شود. فعالیت ورزشی در هوای گرم، موجب تبخیر عرق از بدن ورزشکار خواهد شد که این اولین راهکار برای خنک نگهداشتن بدن فرد است.همچنین جریان خون به سمت پوست افزایش مییابد تا با این عمل گرمای بیشتری از بدن خارج گردد. فعالیت شدید ورزشی در هوای بسیار گرم منجر به بروز یک سری مشکلات در افراد میشود که به کم آب شدن بدن فرد، افزایش شدید دمای بدن و یا هر دو حالت میانجامد. این شرایط روی توان فعالیت ورزشی فرد اثر میگذارد و از توانایی ورزشکار برای ادامه ورزش به شدت میکاهد. کاهش ۱- ۲ درصد از آب بدن به شدت روی میزان فعالیت ورزشکار و توان او تاثیر خواهد گذاشت.

میزان آب مورد نیاز برای ورزشکاران :
حفظ میزان آب بدن، از کم آب شدن، افزایش دمای بدن و آسیبهای قلبی و عدم توانایی در ادامه فعالیت ورزشکار جلوگیری مینماید. به علت تفاوتهای شخصی در میزان دفع عرق از بدن، میزان دقیق آب مورد نیاز فرد، تعیین نشده است. به نظر میرسد ۰/۸- ۱ لیتر آب در هر ساعت، حد بالای جذب مایعات میباشد، در حالی که در آزمایشگاه مشخص شده که دفع عرق از بدن بیش از سه لیتر در هر ساعت است.بررسیها نشان دادهاند که مصرف نوشیدنیهای ورزشی حاوی الکترولیت و کربوهیدرات در طول ورزش توان فرد را بهبود میبخشد و در هوای گرم به خوبی تحمل میشوند.

برای جلوگیری از کاهش آب بدن چه باید کرد ؟
دریافت آب زیاد در طول یک ساعت در هوای گرم، توان ورزشی فرد را به میزان ۶/۵ درصد نسبت به افراد با دریافت کم آب افزایش میدهد. بررسی دیگر حاکی از آن است که محلولهای هایپرتونیک (که بیش از ۱۲ درصد کربوهیدارت دارند)، مانند آبمیوه و نوشیدنیهای سبک، موجب مشکلات و درد در معده و روده میشود و توان فرد ورزشکار در هوای گرم را نیز کاهش میدهد.

نوشیدن آب زیاد یا ترجیحا یک مایع نوشیدنی که حاوی الکترولیت است، قبل از ورزش در هوای گرم، یک راهکار برای جلوگیری از کاهش آب بدن میباشد. یک سری از دستورالعملها بیان نمودهاند که نوشیدن ۵۰۰ میلیلیتر مایعات، ۲ ساعت قبل از رقابت، یکی از اصولی است که باعث میشود تخلیه معده افزایش یابد .چندین مطالعه نشان دادهاند که سدیم نقش مهمی در ذخیرهسازی مجدد مایعات بعد از ورزش نسبت به طول ورزش دارد. افرادی که بعد از ورزش مایعات حاوی الکترولیت دریافت نمودند، میزان آب از دسته رفته از بدن آنها خیلی سریعتر جبران شد.

ادامه دارد....
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آر اف و تأثیر آن بر لاغریاخبار سلامتگالری عکسبیوگرافیمطالب و مقالات ورزشیکاهش وزن موفقآدرس مطبصفحه اصلیدریافت مشاوره و برنامه غنظرات و تجربه های مراجعه بخش تغذیهمطالب و مقالاتخلاصه جدید ترین مقالات تسوالات پزشکینظرات مراجعه كنندگان‌پیامهای کاربرانسایتهای دیگر