در روزهای آلوده چه بخوریم ، چه نخوریم ؟


خداوند زمانی که انسان را خلق کرد بر این مسئله آگاهی داشت که انسان هوا را آلوده خواهد کرد و بدن خود وی نیز تحت تأثیر این آلودگی قرار میگیرد، بنابراین 5 راه دفع سموم را در بدن قرار داد که با تغذیه مناسب میتوان سلامتی در بدن را حفظ و نسبت به دفع سموم اقدام کرد.صفرا، عرق، خلط، مدفوع و ادرار 5 راه دفع سموم در بدن است، بهترین راه دفع سموم از بدن از طریق مصرف مایعات بوده البته باید توجه داشت مایعات تنها شامل آب نیست، بلکه آش، سوپ، خورشت، لبنیات، میوه و سبزیجات همه در دسته مایعات قرار میگیرند و برای کاهش تأثیر آلاینده های محیطی در بدن باید مصرف مایعات را مورد توجه قرار داد.

مایعات دارای هزاران خاصیت بوده و سبب دفع آلاینده ها از بدن میشود، بهتر است مصرف مایعاتی را مورد توجه قرار دهیم که حاوی آنتی اکسیدان باشد و مانع از فعالیت رادیکالهای آزاد و تخریب سلولها شود.در علم تغذیه 27 سیتوکمیکال ( ترکیب شیمیایی، گیاهی ) وجود دارد که ما آنها را با رنگهای مختلف در میوهها و سبزیجات همچون قرمز، ارغوانی، زرد، سبز و ... میشناسیم، میوه و سبزیجات علاوه بر اینکه در دسته مایعات قرار دارد آنتیاکسیدان بالایی داشته و فیبر موجود در آن نیز سبب خروج آلایندهها از بدن میشود.

بعد از میوه و سبزیجات غلات کامل و حبوبات این خاصیت را داشته و سبب دفع آلایندهها از بدن میشود. ماهی نیز بدن را پاکسازی کرده و به دلیل اینکه حاوی امگا3، سلنیوم، ید، روی، آهن و منیزیم است، جهت کاهش تأثیر آلاینده ها بر بدن مصرف آن بسیار توصیه میشود.مصرف ماهی در پاییز به دلیل اینکه یخزده نبوده و بو و کهنگی ندارد، بسیار توصیه میشود، ماهی دارای همه ریزمغذیهای لازم برای دفع آلاینده ها است.

مصرف لبنیات به ویژه ترکیب ماست با ادویجاتی همچون فلفل، زردچوبه، زنجبیل و دارچین به دلیل اینکه حاوی مواد آنتیاکسیدانی فراوان است در زمان بروز آلودگی هوا و کاهش تأثیر آن در بدن توصیه میشود، از طرفی ادویجات چند ده برابر میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان داشته و تنها در افرادی که آلرژی دارند مصرف آن توصیه نمیشود.بهتر است مصرف سبزیجات به صورت فرآوری شده و کمپوت نباشد، همچنین بعد از ماهی، حبوبات و غلات کامل، میوه و سبزیجات و لبنیات مصرف آجیل نیز برای رفع آلودگی در بدن حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

در زمان آلودگی هوا در کلان شهرها فلزات سنگینی همچون سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم و آلومینیوم ایجاد میشود و در زمانیکه بدن ما دارای ریزمغذی هایی همچون آهن، ید، روی، منیزیم و سلنیوم باشد اجازه فعالیت به این فلزات سنگین توسط بدن داده نمیشود.کسانی که فقر آهن، ید و سلنیوم در بدن داشته باشند بیشتر تحت تأثیر آلایندههای محیطی و آلودگی هوا قرار میگیرند.

تغذیه در هر شرایطی باید به صورتی باشد که روزانه مصرف میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات، گوشت، لبنیات و آجیل در رژیم غذایی وجود داشته باشد، البته باید توجه داشت حبوبات حتماً از یک روز قبل خیس خورده باشد تا علاوه بر رفع نفخ آن املاح در بدن بهتر جذب شود.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره پوست و موکاهش وزن هفتادرژیم آنلاینکاهش وزن شصت
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)