امگا 3 و تقويت حافظه سالمندان ( قسمت اول )


سالمندانی كه سطح ویتامینهای ب، ث، د و ای و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 در خونشان بیشتر است، از لحاظ ذهنی قویتر و تواناتر هستند. افزایش مقدار این ویتامینها و روغنهای ماهی در بدن از عوامل مهم و موثر در كاهش تحلیل رفتن و كوچک شدن مغز و در نتیجه پیشگیری از آلزایمر است، در حالی كه رژیم غذایی حاوی تنقلات و چربیهای ترانس نتیجه معكوس دارد و مصرف آنها باعث كاهش اندازه و توانایی مغزی می شود . بررسی های قبلی نشان داده بود كاهش مقدار امگا3 با بیماری هایی مانند افسردگی ، اختلالات دو قطبی ، اسكیزوفرینا ، سوء استفاده مواد و اختلالات كم توجهی نسبت دارد.

تحقیقات علمی حاکی از آنند که سطح امگا3 در خون افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد عادی است. جالب اینکه اگر در افراد افسرده این میزان پایینتر از حد معمول باشد امکان خودکشی آنها تا 8 برابر نسبت به افراد افسردهای که این مشکل را ندارند (علی رغم افسرده بودن، میزان امگا3 طبیعی دارند) بیشتر میشود.این اسیدهای چرب قادر هستند بی نظمی های ضربان قلب، میزان تری گلیسرید خون،خطر تشکیل لخته در خون،سرعت سخت شدن شریانها،خطر فشار خون بالا و خطر ابتلا به سرطان پوست وپروستات را کاهش دهند و همچنین موجب کاهش اختلالات رفتاری در جوانان شوند.امگا 3 باعث ایجاد خلق و خوی بهتر نیز می شود.

60درصد از مغز به چربیها اختصاص دارد پس عملکرد صحیح مغز و سلولهای عصبی و شبکیه چشم به اسیدهای چرب از جمله امگا3 وابسته است. امگا3 در بدن به پروستاگلندینها و ایکوزانوییدها تبدیل میشود. پروستاگلندینها در تنظیم فشار خون، انعقاد خون، پاسخهای آلرژیک، عملکرد کلیه ها و دستگاه گوارش، تولید انرژی و تنظیم هورمونهای جنسی نقش دارد. مصرف امگا3 سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیریدهای خون، کاهش فشارخون، کاهش وزن، پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، درمان و کاهش دردهای مفاصل، آرتریت روماتوئید و آرتروز میگردد.
ادامه دارد....
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


اسلایدر دواسلایدر یکاسلایدر سهاسلایدر چهار
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)