مقایسه دانه با مغز ها در کاهش وزن ( قسمـت اول )


می دانیم که مغز دانه های خوراکی برای سلامتی مفید هستند و به کاهشوزن نیز کمک میکنند. اما در این میان تأثیر بعضی دانهها بر لاغری نسبت به آجیلها اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. با وجود مزایایی که انواع دانهها دارند، هضم آنها برای برخی افراد مشکل است. بهعلاوه دانهها چربی کمتری در مقایسه با آجیلها دارند. برای مثال: در مقدار کمی دانه کتان (تقریباً ۲ قاشق غذاخوری)، ۵ گرم چربی وجود دارد، در صورتیکه همین مقدار بادام، حدود ۱۵ گرم چربی دارد. هچنین در مقایسه با آجیلها، در هر وعده به مقدار کمتری از این دانهها احتیاج دارید. اغلب دانهها، فیبر و مواد معدنی بیشتری نسبت به آجیلها دارند؛ درحالیکه همانند انواع آجیل ، دارای چربی و پروتئینهایی هستند که آجیلها بهخاطرشان معروفاند. با مصرف روزانه این دانهها، از یکی از اسرار کوچک اما قدرتمند طبیعت برای کاهش وزن بهره ببرید.

۱. دانه کدو تنبل
آیا میدانستید یک از بهترین دانههایی که به کاهش وزن کمک میکنند دانه کدو تنبل است. آنها از هر دانه دیگری، روی بیشتری دارند که برای کاهش وزن حائز اهمیت است. روی به ساخت هورمون تستوسترون که عامل تشکیل ماهیچه و سوختن چربی است کمک میکند. این عنصر همچنین باعث افزایش حجم عضلات و ثابت ماندن میزان قندخون میشود. دانه های کدوتنبل حاوی آهن و منیزیم میباشند که هر دو موجب افزایش انرژی و کاهش اضطراب و خستگی میشوند.

این دانه ها برای دستگاه گوارش نیز مفید بوده و حاوی مقدار زیادی پروتئین برای افزایش توده بدون چربی بدن و احساس سیری هستند. دانه کدو تنبل یکی از معدود دانه هایی است که موجب افزایش قلیا، و خنثی کردن اسیدیته بدن میشود. این دانه ها را میتوانید به ماست، اسموتی، فرنی، سالاد یا هر چیزی که دوست دارید اضافه کنید. مصرف این دانهها بهصورت خام توصیه می شود زیرا دانه سرخ شده میتواند باعث افزایش وزن شود. بهعلاوه نیازی به خوردن دانههای بسیار شور یا شیرین نیست. درضمن سعی کنید در روز بیش از دو یا سه قاشق از این دانه مصرف نکنید.

۲. شاه دانه
شاهدانه برای کاهش وزن و بهبود کارکرد مغز بسیار مفید است. تاثیر این دانه در کاهش وزن دو برابر است. اول از همه، در هر سه قاشق غذاخوری شاهدانه، ۱۲ گرم پروتئین وجود دارد. در ثانی حاوی چربی امگا۳ است که به آب کردن چربی در بدن کمک میکند. خوردن این دانهها روحیه شما را خوب نگه میدارد و مانع از خوردن تنقلات میشود. شاهدانه نیز مانند دانه کدوتنبل میزان قلیا را در بدن افزایش میدهد بنابراین از التهاب جلوگیری میکند. شاهدانه منبع فوق العادهای از منیزیم برای آرامش و افزایش انرژی، و همچنین آهن برای نگه داشتن انرژی، و کمی روی و مقدار قابلملاحظهای پتاسیم برای کاهش نفخ میباشد. و در نهایت شاهدانه سرشار از فیبر است که قند خون را کنترل میکند.

ادامه دارد....
از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه،پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ،و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کویتیشناسلایدر سهآر افلیزر موهای زائد
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)