دانه چیا چیست و چه خواصی دارد ؟ ( قسمـت پنجم)

آنها سرشار از مواد مغذی بسیار ارزشمندی برای استخوان ها هستند
دانه های چیا مملو از چندین ماده ی مغذی اند که در سلامت استخوان ها نقش مهمی ایفا می کنند. از جمله می توان به کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین اشاره نمود. حجم کلسیم آن به طرز ویژه ای حیرت آور است، هر ۲۸ گرم از آنها ۱۸٪ از میزان توصیه شده در روز را تأمین میکند. این میزان کلسیم فراتر از کلسیم اغلب محصولات لبنی است. دانه های چیا منبعی فوق العاده برای تأمین کلسیم مورد نیاز افرادیست که قادر به مصرف محصولات لبنی نیستند.

دانه های چیا تاثیر شگرفی در بهبود فشار خون دارند
در یک مطالعه، ۲۰ بیمار به مدت ۱۲ هفته، یا ۳۷ گرم دانه چیا یا ۳۷ گرم سبوس گندم مصرف می کردند. پس از مصرف دانه های چیا، به طرق مختلف علائم بهبودی در آنها نمایان شد. از فشار خون آنها بین ۳ تا ۶ میلی گرم کاسته شد. شاخص قند خون افت بسیار ناچیزی داشت، اما از ارزش آماری چندانی برخوردار نبود.

دانه های چیا به اندازه ی نوشیدنی های انرژی زا، عملکرد ورزشی را بهبود می بخشند
دانه های چیا به ورزشکاران کمک میکند تا کربوهیدرات فراوانی برای پیکارهای استقامتی جذب کنند، درعین حال که جذب مواد مغذی در بدنشان افزایش و از میزان جذب قند کاسته می شود.

احتیاط
چنانچه به طور معمول فیبر چندانی مصرف نمی کنید، دقت نمائید که اگر یکباره حجم زیادی از آن را مصرف نمائید، ممکن است عوارض جانبی گوارشی آن گریبانگیر شما شود.

ارزش غذایی
دانه چیا یک منبع غنی از ویتامین های گروه B است، همچنین سرشاراز مواد معدنی مانند کلسیم ، آهن ، منیزیم ، منگنز ، فسفر و روی است.

دانه خشک

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)

انرژی

۲٬۰۳۴ کیلوژول (۴۸۶ کیلوکالری)

کربوهیدراتها

۴۲٫۱۲ g

فیبر

۳۴٫۴ g

چربی

۳۰٫۷۴ g

چربی اشباع

۳٫۳۳۰

چربی تک اشباع نشده

۲٫۳۰۹

چربی چند اشباع نشده

۲۳٫۶۶۵

پروتئین

۱۶٫۵۴ g

ویتامین آی معادل

۵۴ میکروگرم (۶٪)

تیامین (ویتامین ب۱)

۰٫۶۲ میلیگرم (۴۸٪)

ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)

۰٫۱۷ میلیگرم (۱۱٪)

نیاسین (ویتامین ب۳)

۸٫۸۳ میلیگرم (۵۹٪)

اسید فولیک (ویتامین ب۹)

۴۹ میکروگرم (۱۲٪)

ویتامین C

۱٫۶ میلیگرم (۳٪)

ویتامین E

۰٫۵ میلیگرم (۳٪)

کلسیم

۶۳۱ میلیگرم (۶۳٪)

آهن

۷٫۷۲ میلیگرم (۶۲٪)

منیزیم

۳۳۵ میلیگرم (۹۱٪)

منگنز

۲٫۷۲۳ میلیگرم (۱۳۶٪)

فسفر

۸۶۰ میلیگرم (۱۲۳٪)

پتاسیم

۴۰۷ میلیگرم (۹٪)

سدیم

۱۶ میلیگرم (۱٪)

روی

۴٫۵۸ میلیگرم (۴۶٪)

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه،پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ،و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن هفتادمشاوره پوست و موکاهش وزن شصترژیم آنلاین
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)