قهوه و فعالیت بدنی ( قسمت اول )


کافئین و عملکرد ورزشی
کافئین به خاطر نیروزا بودن نیز معروف است و در نتیجه، می تواند عملکرد فیزیکی را در طول تمرینات استقامتی بهبود بخشد. سازمان سلامت مواد غذایی اروپا تایید کرد که یک ارتباط علت و معلولی بین مصرف کافئین و افزایش و دوام کارآیی و عملکرد جسمانی و همچنین استقامت ورزشکار ( 3 میلیگرم کافئین به ازائ هر کیلو گرم وزن و یک ساعت قبل از ورزش ) به علاوه کاهش فشار درک شده توسط ورزشکار ( 4 میلیگرم کافئین به ازائ هر کیلو گرم وزن یک ساعت قبل از ورزش ) وجود دارد. تاثیرات کافئین بر تمرینات شدید و کوتاه مدت همچنان نامشخص است.

کافئین و دهیدراتاسیون
عقیده رایج بر این است که نوشیدن قهوه کافئین دار می تواند به دهیدراتاسیون(کاهش آب بدن) منجر شود. در حالی که نشانه هایی از تاثیرات کوتاه مدت و خفیف ادرارآور بودن کافئین وجود دارد، این عارضه بیشتر در مصرف کنندگانی دیده می شود که به طور مرتب کافئین مصرف نمی کنند و برای انکارتاثیرمثبت مایعات وارد شده به بدن از طریق نوشیدن قهوه به اندازه کافی مستدل نیست.

تحقیق در مورد تاثیرات قهوه، و کافئین به طور خاص، بر تعادل مایعات را می توان به دو حوزه متمایز تقسیم نمود: مصرف کافئین در طول تمرینات ورزشی، و مصرف کافئین در زمان استراحت. بر اساس آخرین تحقیقات و مرور آثار نوشته شده پیرامون تاثیرات کافئین در طول فعالیت های روزمره، چنین نتیجه گیری شده است که مصرف متعادل کافئین به دهیدراتاسیون منجر نمی شود. در میان ورزشکاران، شواهدی وجود ندارد که حاکی از بروز دهیدراتاسیون مزمن یا تاثیرات منفی بر فعالیت، تنظیم دمای بدن، و فشار گردش خون در محیطی گرم باشد. مایعات کافئین دار به شیوه ای مشابه آب خالص نیاز روزانه بدن به آب را رفع می کنند. بنابراین، توصیه به پرهیز از نوشیدن مقادیر متوسط قهوه کافئین دار، به منظور حفظ تعادل در مایعات بدن، بی پایه و اساس است.

رئوس کلی
تحقیق در مورد تاثیرات قهوه، و کافئین به طور خاص، بر تعادل مایعات را می توان به دو حوزه متمایز تقسیم نمود: مصرف کافئین در طول تمرینات ورزشی، و مصرف کافئین در زمان استراحت.بر اساس آخرین تحقیقات و مرور آثار نوشته شده پیرامون تاثیرات کافئین در طول فعالیت های روزمره، چنین نتیجه گیری شده است که مصرف متعادل کافئین به دهیدراتاسیون منجر نمی شود.

بر اساس نتایج تحقیقات کیفی، مصرف متعادل کافئین در طول فعالیت های بدنی، نه تنها منجر به دهیدراتاسیون بدن نمی شود، بلکه برای عملکرد استقامتی نیز بسیار مفید است.توصیه به پرهیز از نوشیدن مقادیر متوسط قهوه کافئین دار، به منظور حفظ تعادل در مایعات بدن، بی پایه و اساس است.مصرف متعادل قهوه به تعادل مایعات بدن ما کمک کرده و به دهیدراتاسیون یا از دست دادن مایعات بدن منجر نمی شود.قهوه سیاه آماده شده حاوی بیش از 95% آب است. سازمان امنیت غذایی اروپا (ٍEFSA) اخیرا به این نتیجه رسیده است که ارتباطی علت و معلولی بین مصرف آب و حفظ کارکرد شناختی طبیعی و فیزیکی بدن وجود دارد.

ادامه دارد ...
از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه،پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ،و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن هفتادکاهش وزن شصتمشاوره پوست و مورژیم آنلاین
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)