قهوه و استخوان


کافئین و سلامت استخوان
پوکی استخوان به عنوان بیماری ناشی از کاهش توده استخوانی و زوال ریزساختاری بافت استخوانی تعریف شده است که به افزایش شکنندگی استخوان و افزایش احتمال بروز شکستگی منجر می شود. مانند بسیاری دیگر از بیماری های مزمن، عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند.

عوامل موثر در بروز پوکی استخوان شامل سن، مصرف دخانیات، الکل، میزان فعالیت فیزیکی و میزان مصرف کلسیم است. مصرف کافئین اغلب با افزایش خطر شکنندگی ناشی از پوکی استخوان مرتبط بوده است و علی رغم مستدل نبودن شواهد موجود، اغلب توصیه شده که زنان باید به منظور پیشگیری از بروز پوکی استخوان، مصرف کافئین خود را کاهش دهند.در بیشتر گزارشات ارائه شده، مدرکی مبنی بر تاثیر چشمگیر کافئین بر تراکم استخوان ارائه نشده است. در بررسی 32 تحقیق انجام شده در سال 2002، مشخص شد که کافئین هیچ گونه تاثیر منفی بر سلامت استخوان ندارد.

اثرات منفی بر تراکم مواد معدنی استخوان بیشتر در میان افرادی گزارش شده است که یا به اندازه کافی کلسیم دریافت نکرده و یا به میزان زیادی قهوه مصرف می کنند (بیش از 9 فنجان در روز). در واقع، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کافئین تاثیرات نامطلوبی بر استخوان یا میزان کلسیم افرادی دارد که مقدار کافی کلسیم در رژیم روزانه آنها وجود دارد.

در فراتحلیلی که اخیرا انجام شده، مشخص شده است که مصرف قهوه در زنان به صورت بالقوه با افزایش خطر بروز شکستگی ارتباط دارد. با این حال، بر اساس نتایج تحقیقی گروهی که اخیرا انجام شده، مصرف کافئین ممکن است با کاهشی نسبی در تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط باشد، اما این فرضیه اساسا به صورت افزایش خطر بروز پوکی استخوان و یا شکستگی ناشی از پوکی استخوان تعبیر نمی شود. بنابراین، طبق نتیجه گیری لیو و همکارانش، داده های موجود برای رسیدن به نتیجه ای قانع کننده کافی نبوده و لازم است تا تحقیقات بیشتری انجام شود.

نتیجه گیری
عوامل مختلفی می توانند بر سلامت استخوان و به خصوص تراکم مواد معدنی استخوان اثر گذارند که شامل جنسیت، رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و میزان قرارگیری در معرض نور خورشید هستند.با وجودی که برخی شواهد به دست آمده حاکی از ارتباط بین مصرف قهوه و شکستگی لگن در میان زنان مسن می باشد، وجود تفاوت در نتایج به دست آمده از تحقیقات و فراتحلیل های انجام شده نتیجه گیری در مورد نقش کافئین در سلامت استخوان را مشکل می سازد. بنابراین، داده های موجود برای رسیدن به نتیجه ای قانع کننده کافی نبوده و لازم است تا تحقیقات بیشتری انجام شود.

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ،و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره پوست و مورژیم آنلاینکاهش وزن هفتادکاهش وزن شصت
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)