رژیم های غذایی سخت (قسمت سوم)

چربی
معمول ترین اشتباهی که مردم در رژیمهای لاغری انجام مي دهند حذف چربی از سبد غذایی خود مي باشد که در این حالت از نظر اسیدهای چرب امگا3 و ویتامین E که مورد نیاز سلامت مو مي باشند دچار کمبود مي شوند، چون چربی به جذب ویتامینها کمک مي کند. ویتامین E گردش خون مخاط سر را بهبود می بخشد و در این میان بادام، بادام زمینی و فندق از بهترین منابع آن هستند و اسیدهای چرب امگا 3 در ماهیهایی همچون ماهی سالمون، ساردین و قزل آلا، روغن سویا و کانولا، روغن گردو و روغن تخم کتان به وفور یافت می شوند.

آهن
آهن مسئول انتقال اکسیژن به فولیکولهای مو مي باشد و همچنین به بدن کمک مي کندکه از پروتئین برای رشد و ساخت موی مستحکم استفاده کند. از علل شایع ریزش مو به ویژه در زنان ذخایر پایین آهن مي باشد. یک مطالعه نشان داد که از 1000 زن، 33 درصد از ریزش مو رنج مي برند و 90 درصد علت، مربوط به ذخایر پایین آهن و 10 درصد مربوط به ژنتیک و دیگر فاکتورها بود.
مطالعات 40 ساله نشان داده است که درمان ریزش مو امکانپذیر است در صورتی که کمبود آهن (با یا بدون آنمي) درمان شود که رژیم غنی از آهن و در صورت نیاز مکمل باید مصرف نمود البته در مصرف مکمل آهن احتیاط کنید، چون احتمال افزایش بار آهن که بسیار خطرناک است وجود دارد که آن هم ریزش مو را تشدید خواهد کرد. سطح نرمال فريتین 15ng/ml 10 مي باشد، ولی گفته ميشود حداقل 70ng/ml 50 مورد نیاز است تا به جایگزینی موها کمک نماید. گوشت قرمز یکی از منابع غنی آهن محسوب مي شود، ولی عدس، لوبیا، میوه خشک، سبزیجات برگ سبز، آجیلها و دانه ها و غلات غنی شده نیز حاوی آهن هستند، اگرچه به خوبی آهن موجود در منابع حیوانی جذب نمي شود.

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ،و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


اسلایدر سهاسلایدر دواسلایدر چهاراسلایدر یک
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان