تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)

بیش فعالی یک اختلال رفتاری شایع است که حدود هشت تا ده درصد از کودکان پیش دبستانی به آن مبتلا هستند. احتمال ابتلا به این اختلال در پسران سه برابر بیشتر از دختران است. اما علت این تفاوت هنوز ناشناخته است. مطالعات فراوانی روی نقش عوامل تغذیه ای درایجاد بیش فعالی کودکان انجام شده است که نتایج برخی از آنها را مرور می کنیم.

اسیدهای چرب ضروری
برخی از اسیدهای چرب که در بدن ساخته نمی شوند ولی درحفظ سلامت انسان نقش حیاتی به عهده دارند اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند.اسید های چرب ضروری عبارتند از :اسیدهای چرب امگا 3 ، امگا 6 و آراشیدونیک.
مغزانسان حدود 6 درصد چربی دارد که اسیدهای چرب امگا 3 سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.
یکی از نقش های مهم اسیدهای چرب ضروری ارتباط و انتقال بین سلول های مغز است.اسید چرب امگا 3 که برای رشد و عملکرد مغز ضروریست ممکن است رفتار و حافظه و کمبود های رفتاری و شخصیتی را بهبود بخشد. یافته های مطالعات نشان داده است کودکان مبتلا به بیش فعالی دارای سطح پایین تری از اسید های چرب ضروری هستند که در نتیجه مشکلاتی در یادگیری، رفتار ،خواب و عملکرد ایمنی آنان ایجاد می کند، بطوری که در پسران 6 تا 12 ساله که دارای سطح پایین اسیدهای چرب امگا 3 بودند مشکلات کم خوابی بیشتری دیده شده است.
بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 ، ماهی آزاد مثل سالمون ، ساردین ، میگو و شاه ماهی است و منابع اسیدهای چرب امگا 6 ، کنجد ، تخمه کدو تنبل و تخمه آفتابگردان هستند ، دیگر منابع اسیدهای چرب ضروری ، آجیل ها ، لوبیای سویا ، روغن بادام زمینی ، و روغن زیتون است .

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی، و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید


اسلایدر سهاسلایدر یکاسلایدر چهاراسلایدر دو
با آهسته غذا خوردن، کاهش وزن بیشتر و نفخ کمتر (قسمت اول)
غذاهایی که فکر می کنید سالمند (قسمت اول)
تغذیه و کودکان بیش فعال (قسمت اول)
دلایل بی اشتهایی در کودکان (قسمت اول)
مصرف شیرینی و افسردگی در مردان
دانستنی های تغذیه ای کنجد (قسمت اول)