دلایل اضافه وزن بعد از یائسگی و روش های جلوگیری از آن (قسمت دوم)

3. کاهش سوخت‌وساز زمان استراحت
کارشناسان معتقدند کاهش استروژن می‌تواند نرخ سوخت‌وساز زمان استراحت را کاهش دهد. این نرخ بین ۴۰ تا ۷۰ کالری در روز کاهش پیدا می‌کند و باید این میزان را در رژیم و ورزش خود لحاظ کنید.
مسلم است که استروژن نقش مهمی در کنترل وزن دارد. استروژن روی اشتها، فعالیت و غذاهای مصرفی‌مان تأثیر می‌گذارد. کاهش استروژن باعث می‌شود تیپ چاقی به سمت مردانه سوق داده می شود و چربی بیشتری در نواحی شکم فرد ذخیره شود. وقتی چربی زیادی در بدن شما ذخیره شده‌ باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری‌های قلبی یا دیابت مبتلا شوید.
مشکلات دیگری هم هستند که به سن مربوط می‌شوند. گاهی‌اوقات افزایش سن باعث می‌شود علائم یائسگی بدتر و بیشتر هم شوند. مثلا ممکن است فرایندهایی چون کاهش حجم ماهیچه، کاهش تأثیر ورزش و کاهش میزان کالری‌های سوزانده شده در زمان ورزش، به‌خاطر یائسگی و پیری بیشتر شوند.
وقتی زنان جوان و سالم ورزش می‌کنند، میزان مصرف کالری در آنها بین ۸ تا ۱۰ کالری در دقیقه افزایش پیدا می‌کند. ولی زنان میان‌سال فقط ۶ تا ۸ کالری در دقیقه بیشتر کالری مصرف می‌کنند. این یعنی برای نگه‌داشتن همان میزان کالری مصرفی باید بیشتر و شدیدتر ورزش کنید.
این به این معنی نیست که حتما اضافه وزن پیدا می‌کنید یا ورزش تنها راهی است که می‌توانید در برابر مثلث یائسگی از خود دفاع کنید.
۴ راهکاری که می‌توانید برای فرار از اضافه وزن انجام دهید
اگر از تغییرات به‌وجودآمده در بدن‌تان خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید این وضعیت را بهبود بخشید. می‌توانید ورزش‌های تخصصی‌تری انجام دهید یا روی بخش‌هایی از بدن خود تمرکز کنید که مشکلات‌تان را حل می‌کنند؛ در نهایت می‌توانید وزن خود را کنترل کنید.
راهکار اول: می‌توانید بیشتر ورزش کنید
هرچقدر بیشتر ورزش کنید کالری بیشتری می‌سوزانید. بنابراین می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را شدت ببخشید. در عین حال لازم نیست زمان بیشتری را به ورزش کردن اختصاص بدهید. می‌توانید این کارها را انجام دهید:
تمرین‌های ترکیبی انجام دهید.
شدت تمرین‌های خود را بیشتر کنید.
میزان چربی سوزی را در ورزش افزایش دهید.
تعداد جلسات ورزش خود را بیشتر کنید؛ حتی ۲۰ دقیقه راه رفتن می‌تواند مصرف کالری شما را افزایش دهد.
طول مدت تمرین را بیشتر کنید؛ اگر ۵ تا ۱۰ دقیقه به تمرین خود اضافه کنید، می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید.

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی، و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم آنلاینمشاوره پوست و موکاهش وزن هفتادکاهش وزن شصت
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت سوم)
روش های لاغر شدن با سوپر فودها (قسمت اول)
6 عادتی که شب ها کاهش وزن را مختل می کند (قسمت اول)
3 دلیل مهم برای مصرف آب هنگام کاهش وزن (قسمت اول)