3 ماده غذایی چیا، کینوا و ماسالا و کاهش وزن

یکی از اصول تغذیه که بسیار به آن بها داده می شود تنوع است . کاهش وزنی که با مواد غذایی بدون تنوع و یکنواخت انجام شود منجر به عوارضی نظیر ریزش مو و تخریب پوست صورت ، پوکی استخوان وآسیب سیستم عصبی خواهد شد.
با رعایت تنوع در برنامه غذایی کاهش وزن ، دریافت مواد غذایی به اندازه کافی صورت گرفته و بدن همه ریز مغذی ها و درشت مغذی ها را دریافت خواهد نمود . از طرفی برای بچه های سنین رشد این قضیه حیاتی تر است و بدون تنوع ،رشد قدی مختل خواهد شد .
از سوی دیگر اگر مواد غذایی متنوع و با کیفیت استفاده می کنیم ، باید به میزان کالری آ نها دقت کنیم . اگر کالری را در نظر نگیریم با وجود دریافت مواد غذایی مناسب، ولی در نهایت کاهش وزن را از دست خواهیم داد .
در این مبحث موارد معمول مانند میوه جات ، لبنیات ، مغزیجات و روغن های مفیدی نظیر زیتون که کیفیت بسیار عالی ولی در ضمن دارای کالری بالایی نیز می باشند و به شدت باید مراقب مقدارآن ها باشیم صحبتی نخواهیم کرد ودر عوض مواد غذایی به نسبت جدید تری مانند دانه چیا ، کینوا و ماسالا را مطرح می کنیم .
یکی از این مواد غذایی با کیفیت دانه چیا می باشد که قبلا در همین سلسله بحث ها خواص آن را گوشزد کرده ایم . مساله مهم در مورداین ماده غذایی کالری آن می باشد که باید در مورد آن بدانیم . در جدول کالری ها ، میزان کالری دانه چیا در 100 گرم 534 می باشد . بنا براین به ازای هر قاشق غذا خوری که حدود 15 گرم می باشد حدود 80 کالری می شود . اگر بدانیم که 30 گرم نان و یا 3 قاشق غذا خوری برنج نیز 80 کالری دارند متوجه می شویم که با کالری بالایی مواجه هستیم و صرف با کیفیت بودن دلیل بر مصرف زیاد نمی باشد و با مصرف بی رویه لاغر شدن را از دست خواهیم داد .
در مورد کینوا هم که یک ماده غذایی با کیفیت است و منجر به تنوع غذا می شود باید بدانیم که در هر 100 گرم پخته آن 120 کالری دارد . پس بنابراین چهار و نیم قاشق آن معادل 30 گرم نان و یا 3 قاشق برنج می باشد.
مورد ماسالا اگر بصورت خانگی تهیه شود کالری آن بستگی به مقدارو چربی شیر وا ز سوی دیگربه میزان شکری که به آن اضافه می شود دارد ، چون سایر اجزای آن فاقد کالری هستند . ولی اگر بصورت آماده تهیه کنید به هر حال اسیر کالری شیر خشک و شکر درون آن خواهید شد که از کنترل شما خارج است .در منزل اگر یک لیوان استاندارد شیرکم چرب استفاده نمایید حدود 120 کالری و اگر با یک خرما و یا یک قاشق مربا خوری عسل میل کنید این هم حدود 20 کالری اضافه می شود .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن شصتمشاوره پوست و مورژیم آنلاینکاهش وزن هفتاد
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)