تغذیه در ماه رمضان؛ چه خوراکی‌هایی برای سحر و افطار باید خورد؟(قسمت دوم)

۴. هرچقدر می‌توانید، آب بنوشید
حتما با فواید نوشیدن آب آشنا هستید. تا جایی که می‌توانید، بین افطار تا سحر آب بنوشید. نوشیدن آب کافی خطر کم‌آب شدن بدن در طول روزه‌داری را کاهش می‌دهد. سعی کنید حتما روزی (بین افطار و سحر) ۸ لیوان مایعات مصرف کنید. مایعات شامل انواع آب‌میوه، شیر، شربت و سوپ هم می‌شود اما آب بهترین انتخاب است. در حالت ایده‌آل باید مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، چای و نوشابه‌ را کاهش بدهید. این نوشیدنی‌ها ادرارآور هستند و باعث کاهش آب بدن می‌شود.
رژیم غذایی خوب و متعادل، کلید روزه‌داری سالم در ماه رمضان است. در ادامه غذاهایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است بین افطار تا سحر نوش جان کنید تا در این ماه، دچار مشکلات گوارشی نشوید.
در وعده‌های غذایی ماه رمضان، اغلب خانواده‌ها کنار هم جمع می‌شوند و دور هم افطار می‌کنند. همچنین باز کردن روزه یا شروع آن در وعده‌ی سحری با خوردن غذای خوشمزه‌ی مورد علاقه بسیار لذت‌بخش است. زمانی که در طول ماه رمضان تصمیم می‌گیرید چه چیزی بخورید، به یاد داشته باشید که افطار و سحر به نگه‌داشتن روزه در روز بعد کمک زیادی می‌کند. پس انتخاب غذای مناسب، اهمیت بسیاری دارد.
در وعده‌ی سحری چه غذاهایی بخوریم؟
در سحری باید غذاهایی بخوریم که بتواند انرژی مورد نیاز ما را در ساعات طولانی گرسنگی تأمین کند. پس بهتر است در این وعده، بیشتر از غذاهای زیر نوش جان کنید:
میوه‌ و سبزیجات
میوه‌ها و سبزیجات فیبر بالایی دارند و به همین دلیل خوردن آنها در طول ماه رمضان توصیه می‌شود. میوه و سبزی باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. این مواد همچنین حاوی ویتامین، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند که برای سلامتی انسان بسیار مفید است.
برنج و جایگزین‌‌های آن
غذاهایی با کربوهیدرات و فیبر بالا، مثل برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار دیرهضم هستند و به حفظ انرژی بدن در طول روز به‌مدت طولانی‌تر کمک می‌کنند.
گوشت و جایگزین‌های آن
مرغ بدون پوست، ماهی و محصولات لبنی کم‌چرب به‌رغم محدود کردن میزان چربی دریافتی بدن، منابع غنی پروتئین هستند. به‌علاوه این مواد به مرمت و ساخت بافت‌های بدن و همچنین بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف فراورده‌های لبنی پر از کلسیم نیز باعث حفظ استحکام استخوان‌ها می‌شود. کسانی که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌توانند شیر فاقد لاکتور یا شیر سویای غنی‌شده از کلسیم را انتخاب کنند.
افطار زمانی است که باید انرژی از دست رفته‌ی خود را بازیابید. غذاهایی که در این وعده نوش جان می‌کنید، باید ترکیبی از تمامی گروه‌های اصلی غذایی باشد: میوه و سبزیجات، برنج و جایگزین‌های آن، گوشت و جایگزین‌های آن (که شامل فراورده‌های لبنی هم می‌شود).


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم آنلاینکاهش وزن شصتکاهش وزن هفتادمشاوره پوست و مو
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)