6 عادتی که شب ها کاهش وزن را مختل می کند (قسمت دوم)

شب ها با غذا استرس و خستگی روز را جبران می کنید :
استرس با 4 روش وزن شما را بالا می برد . اول افزایش هورمون های استرس در بدن نظیر کورتون عمل می کنند و با افزایش آب در بدن منجر به پف بدن می شوند . دوم و سوم این که تمرکز را روی غذا خوردن کم می کنند و چون با خوردن آرامش خواهید داشت ، باعث پرخوری عصبی می شوند .چهارم این که وقتی استرس دارید احتمال این که با خودتان لجبازی کنید بیشتر می شود . حتما شما هم قبول دارید که هیچ چیز به اندازه‌ی یک بسته چیپس ترد یا یک کاسه بستنی لذیذ نمی‌تواند خستگی یک روز طولانی را برطرف کند. مشکل این است که خوراکی‌هایی که به شما حس خوبی می‌دهند، دلیل اصلی موفق نشدن شما در کاهش وزن هستند!
مصرف غذا برای ریلکس کردن یک روش رایج است که بسیاری از افراد این کار را در پایان شب‌ انجام می‌دهند. اگر همیشه احساس گرسنگی می‌کنید، ممکن است به علت استرس زیاد ، افزایش اسید معده ،ضعف بدن به علت کم خونی یا کمبود ویتامین و یا مصرف نکردن میوه و لبنیات به موقع می باشد . هر کدام از این موارد را باید پیگیری نمایید و اصلاح کنید .
برای اینکه ذهنتان را آرام کنید، به جای غذا خوردن به فکر روش‌های آرام‌بخش دیگر مثل دوش گرفتن ، مطالعه ،مدیتیشن ویا انجام یوگا باشید. همچنین به این موضوع مهم توجه داشته باشید که ما گاهی اوقات احساس تشنگی و گرسنگی را با یکدیگر اشتباه می‌گیریم.هر زمان که گرسنه شدید، مقداری آب بنوشید. این کار از دو جهت فایده دارد. اول اینکه اگر تشنه (و نه گرسنه) باشید، دیگر به سراغ غذا خوردن نمی‌روید. دوم اینکه اگر گرسنه باشید، با خوردن آب معده‌تان پر می‌شود و کمتر غذا می‌خورید.
قبل از خواب زیاد غذا می‌خورید:
اگر برنامه غذایی خاصی دارید و میزانی از کالری را که در طول روز مصرف نکرده اید را در وعده شام استفاده می کنید و ساعت شام شما یک تا دو ساعت با خواب فاصله دارد ، مشکلی نیست . ولی اگر مقدار زیادی کالری را بدون محاسبه در ساعات پایانی شب مصرف می کنید علاوه بر چاقی باید منتظر خستگی بیش از حد در روز نیز باشید . چون خونی که باید درطول شب در مغز و عضلات باعث رفع خستگی شما بشود در سیستم گوارش سرگرم فرایند هضم غذا می گردد.
سعی کنید شام سبک بخورید و طی روز بیشتر کالری مجاز را میل کنید. دست‌کم یک تا دو ساعت قبل از خوابیدن چیزی نخورید. از خوردن بعضی مواد غذایی قبل از خواب که هضم آن‌ها دشوار است، اجتناب کنید. برای اینکه خواب سریع‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید، می‌توانید نوشیدنی‌های آرام‌بخش بجزچای بابونه بنوشید.(چای بابونه اشتها را زیاد می کند ).
در ضمن هر شب دسر نخورید .اینکه هر از گاهی خودتان را مهمان دسر کنید، هیچ ایرادی ندارد. اما اگر این کار را تبدیل به عادت شبانه کنید، به وزن ایدئالتان نخواهید رسید. دسرها معمولا حاوی قند و چربی زیادی هستند که دشمن کاهش وزن و لاغری به شمار می‌روند.اول مطمئن باشید که سهمیه لبنیات کم چرب و میوه خود را مصرف کرده اید و اگر نه باید آن ها را میل نمایید . دوم به جای دسر، یک بشقلب بزرگ سالاد یا سبزیجات بخارپز و نوشیدن چای‌های گیاهی را امتحان کنید.
حالا که شام و میان وعده‌ی خود را خوردید، از مسواک زدن غافل نشوید. به خودتان متعهد شوید که پس از خوردن سهمیه شام و میان وعده ، مسواک بزنید . مسواک زدن می‌تواند روش خوبی برای جلوگیری از خوردن خوراکی‌های بیشتر بعد از شام باشد.

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی، و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره پوست و موکاهش وزن هفتادکاهش وزن شصترژیم آنلاین
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)