6 عادتی که شب ها کاهش وزن را مختل می کند (قسمت سوم)

شب‌ها دیر می‌خوابید:
مطالعات نشان می‌دهند که بین داشتن خواب کافی و کاهش وزن ارتباطی قوی وجود دارد. زمانی که به اندازه‌ی کافی نخوابید، فردا زود تر خسته و دچار استرس می شوید و احتمال پر خوری عصبی بیشتر می شود . در ضمن این موضوع توانایی بدن برای تشخیص گرسنگی واقعی، متوقف کردن روند خوردن ، فرآیند کالری‌سوزی را مختل و ذخیره‌ی انرژی به صورت چربی را تشدید می کند . اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، سطح هورمون استرس که کورتیزول نام دارد، در بدنتان افزایش پیدا می‌کند.این مسأله می‌تواند روی سطح قند خون تأثیر بگذارد و شما را مجبور کند غذاهای ناسالم بخورید. برای خودتان ساعتی را مشخص کنید، مثلا از ساعت ۱۱ شب به بعد دیگر سراغ وسایل الکترونیکی نروید و برای خوابیدن آماده شوید.
اگر کاری برای انجام دادن ندارید از غروب شدت نور های داخل منزل را کاهش دهید و بجای استفاده از اسکرین مطالعه نمایید و از حدود 10 شب سعی کنید چشم ها در گیر نباشند و فقط گوش ها با کتاب صوتی یا موسیقی ملایم مغز را آماده خواب نمایند . با این کار بهداشت خواب رعایت و خوردن تنقلات به شدت کاهش ، سوخت وساز نیز افزایش می یابد و احتمال پر خوری عصبی فردا نیز به کمترین میزان ممکن می رسد .
اگر شب ها کافئین مصرف می‌کنید خواب شبانه را مختل می نمایید و از این طریق باعث افزایش سطح هورمون استرس شود.نوشیدن قهوه در طول روز، به ‌ویژه صبح‌ها که به انرژی‌ زیاد نیاز دارید، ایرادی ندارد. اما باید از مصرف کافئین در شب خودداری کنید. نه تنها باید از اسپرسو و چای کافئین‌دار دوری کنید، بلکه باید دور مصرف سایر نوشیدنی‌های مضر مثل نوشابه و بعضی خوراکی‌ها مثل شکلات را هم خط بکشید.
برای فردا غذا درست نمی کنید :
آماده کردن غذا از خانه برای محل کار، یک قدم اساسی در کاهش وزن است. اگر شب‌ها به جای تلف کردن وقت با اسکرین و مصرف تنقلات ، قبل از اینکه بخوابید، ناهار فردا را آماده کنید، روز بعد یک ناهارسالم و خانگی خواهید داشت و چون ناهار انرژی را تامین می کند شب ها هم اشتها کمتر می شود . اگر تنبلی کنید یا حوصله‌ی آماده کردن غذا برای فردا را نداشته باشید، مجبور می‌شوید روز بعد یا گرسنه بمانید و یا گرسنگیتان را با خوردن غذاهای آماده و ناسالم برطرف کنید ، که هر دو باعث افزایش اشتها در وعده شب می شوند .
این موضوع باعث می‌شود با توجه به اینکه زمان محدودی برای ناهار خوردن دارید، اولین غذایی که به ذهنتان می‌رسد را سفارش دهید، بدون اینکه به سالم بودن آن توجه کنید. غذاهای آماده سرشار از سدیم، چربی‌های اشباع شده و ترکیبات مضر دیگر هستند که نه تنها مانع کاهش وزن می‌شوند، بلکه سلامتی بدن را هم در معرض خطر جدی قرار می‌دهند.زمانی که خودتان در خانه غذا درست می‌کنید، روی تمام مواد اولیه‌ی آن نظارت دارید. اما زمانی که غذای آماده سفارش می‌دهید، روی میزان غذا کنترل ندارید و چربی، سدیم و کالری زیادی دریافت می‌کنید. غذاهای آماده ممکن است خوشمزه باشند، اما مطمئن باشید ارزش به دست آوردن چربی شکم و اضافه وزن را ندارند.

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی، و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم آنلاینکاهش وزن هفتادمشاوره پوست و موکاهش وزن شصت
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)