دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت سوم)

- استپ وزن بدون چربی سوزی:
دریافت کالری خیلی کم به مدت طولانی: این مدل استپ وزن زمانی رخ می‌دهد که وزن شما به دلیل سازگاری متابولیک استپ کرده و باید برای خروج از آن اقداماتی انجام بدهید. منظور از سازگاری متابولیک همان پاسخ بدن به کمبود کالری است. زمانی که به اندازه کافی انرژی دریافت نکنید، بدن با کاهش سرعت سوخت و ساز، کمبود کالری‌ها را جبران می‌کند؛ در نتیجه دچار استپ وزن خواهید شد. یعنی بدن که یک سیستم هوشمند است ، با کاهش مزمن کالری ورودی احساس خطر قحطی می نماید و با کاهش متابولیسم پایه یا همان سوخت وساز باعث از دست ندادن ذخیره انرژی خود می شود.
راه حل: با مشاوره با پزشک تغذیه خود یک دوره افزایش کالری را دریافت تا سوخت وساز افزایش یابد و سپس مجدد کالری کاهش یابد.
دریافت کالری بیش از نیاز برای وزن جدید: بسیاری از افراد تا یک محدوده وزنی را با یک میزان کالری ثابت، وزن کم می کنند و لی به علت کاهش وزن نیاز روزانه آن ها به کالری کم می شود و باید کالری را کاهش دهیم تا کاهش وزن مجدد شروع شود. به عنوان مثال شخص از وزن 77 تا 70 کیلوگرم را با کالری 1650 در روز کاهش می دهد ولی دچار استاپ می شود و این بدان معنی است که وزن جدید کاهش کالری را می طلبد و باید کالری روزانه را به 1500 کاهش دهیم. و یا فرد به تصور اینکه به برنامه‌ غذایی خود مسلط شده و آن را تحت کنترل دارد، دیگردقیق طبق برنامه عمل نمی‌کند و یا تحرک را کاهش می دهد. این احساس امنیت غلط، یکی از دلایل اصلی افزایش کالری‌های دریافتی است.
راه حل: مراجعه به موقع به پزشک تغذیه طبق دستور ایشان منجر به این می شود که استاپ زودتر تشخیص داده شود و تعدیل کالری سریع تر انجام شود و در صورتی که از برنامه تخطی شده زودتر مشخص و به روال منطقی باز گردید.
استفاده مکرر از ترازو: نا خود آگاه انسان چاق همیشه شخص را به سمت خوردن هدایت می کند. وقتی مکرر از ترازو استفاده می شود با کوچک ترین کاهش وزن شخص اعتماد به نفس کاذب پیدا می کند و با کم کردن رعایت منجر به جبران می شود . و از سوی دیگر اگر وزن کم نشده باشد با احساس یاس و دلسردی، رعایت برنامه مختل و ابتدا منجر به استاپ و سپس افزایش وزن خواهد شد. در ضمن کاهش توده چربی بدن یک پروسه زمان بر هست و وقتی شخص استفاده هر روزه از ترازو دارد، زمان از لحاظ نسبی برایش کند خواهد گذشت و احساس در جا زدن به او دست خواهد داد. از طرفی هنگام وزن کردن تمام شرایط شما باید یکسان باشد. لباس، زمان و نوع ترازو باید یکسان باشد . بهترین زمان برای وزن کشی صبح ناشتا، پس از اجابت مزاج در حالیکه یک لباس نازک بر تن دارید، می‌باشد.
راه حل: اگر وسوسه استفاده از ترازو را نمی توانید کنترل نمایید آن را به سایر اعضا خانواده بسپارید تا از دسترس شما خارج کنند.

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی، و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن هفتادکاهش وزن شصتمشاوره پوست و مورژیم آنلاین
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)