8 باید ها و نباید های تغذیه ای در میگرن (قسمت اول)

1-داشتن وزن نرمال:
اولین نکته تغذیه ای در مورد میگرن، داشتن وزن سلامت می باشد. در حالی که افراد با وزن کمتر از نرمال ، 20 درصد افزایش ریسک میگرن دارند، در افراد با اضافه وزن این عدد به 75 درصد می رسد. کاهش وزن باعث کاهش فرکانس(توالی)، شدت و طول مدت حملات سر درد می شود.در مجموع به غیر از وزن سایر اجزا یک شیوه زندگی متعادل مانند ورزش منظم و خواب با کیفیت و کافی را نیز مد نظر داشته باشید .
2-برنامه غذایی کم چرب ، میزان زیاد امگا3 و بر اساس گیاهان:
شواهد نشانگر این است که کاهش چربی کل برنامه غذایی، و نیز چربی امگا6 وافزایش نسبت امگا 3 به امگا6، بروز سردرد را در افراد کاهش داده است. امگا 6 بیشتردرچربی های حیوانی وجود دارد و این چربی ها چون برای تولید واسطه های التهابی ایجاد کننده درد نظیر پروستاگلاندین E2 و لکوترین B4 لازم هستند، بنابراین باعث شیوع بیشترسردرد می شوند. هرچند که این واسطه ها توسط مسکن ها سرکوب می شوند و درد تسکین می یابد ، ولی با تغییرات غذایی، درد، پیشگیری می شود و نیازبه مسکن و تحمل عوارض آن، کمتر می شود.
3-برنامه غذایی حذفی:
مواد غذایی که شروع کننده روند میگرن هستند نظیرالکل، محصولات لبنی بویژه پنیر، شکلات، مرکبات، نوشیدنی های کافئین دار، قهوه (کافئین را به آرامی حذف کنید)، سرکه سیب، ماهی دودی، جگرو آبجو و نیزمواد غذایی حاوی آسپارتام ، در این نوع برنامه ، حذف می شوند. حذف افزودنی های خاص مانند، نیتریت و مونو سدیم گلوتامات (MSG) که در گوشت های فرآوری شده وجود دارند نیز بسیار کمک کننده هستند.
مواد غذایی که هیچ نوع تداخلی با سردرد ندارند شامل برنج قهوه ایی ( یا برنج سفید همراه با سبوس)، میوه های تازه، خشک یا پخته شده نظیر گیلاس، گلابی، آلو، ذغال اخته، سبزیجات سبز، زرد و نارنجی تازه یا پخته شده نظیر کنگر فرنگی ، مارچوبه، بروکلی، کاهو، اسفناج، لوبیا سبز، کدو حلوایی، سیب زمینی و چغندر،آب و چاشنی های طعم دهنده ( مقدار کمی نمک و وانیل) را می توانید در برنامه داشته باشید .
محصولات لبنی ،مغزیجات و دانه ها را بصورت آزمون و خطا یرای خود امتحان کنید و انواعی که درد را ایجاد یا تشدید می کنند را حذف و بقیه را به خاطر خواصی که دارند وارد برنامه غذایی بنمایید .
وقنی که سردرد کامل از بین رفت، می توانید به تدریج یک سری از مواد غذایی را با مقدار کم وارد برنامه غذایی کنید و اگر سردرد تشدید نشد، مقدار آن را افزایش دهید و در برنامه روزانه نگاه دارید.

ادامه دارد ...

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی، و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن هفتادکاهش وزن شصتمشاوره پوست و مورژیم آنلاین
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)