رژیم کتوژنیک (قسمت دوم)

سایر موارد:
پذیرش طولانی مدت برای رژیم کتوژنیک خیلی کم گزارش شده است و می تواند یک مسئله مهم و جدی باشد، ولی این مورد برای هر نوع تغییر در شیوه زندگی وجود دارد. اگرچه رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن در افرادی که غیر از چاقی مشکل دیگری از نظر سلامتی ندارند موثر است و کاهش وزن ایجاد شده سریع، شدید و برای حداقل 2 سال قابل نگهداری است ولی درک تاثیرات بالینی، بی خطربودن، قابل تحمل بودن توسط بدن، کارایی، مدت زمان درمان و پیش بینی پس از قطع رژیم کماکان چالشی است که نیازمند مطالعات بیشتر برای درک آن می باشد.
یک رژیم کتوژنیک ممکن است از یک حداقل 2 الی 3 هقته تا 6 الی 12 ماه پیگیری شود. نظارت شدید بر عملکرد کلیوی در این دوران ضروری است و انتقال از رژیم کتوژنیک به یک رژیم استاندارد باید تدریجی و کنترل شده باشد.
افراد دچار اضافه وزن که دارای سندروم متابولیک، مقاومت به انسولین و دیابت تیپ 2 هستند، با این رژیم و با کاهش کربوهیدرات، بهبودهایی در بیماری خود مشاهده خواهند کرد. کنترل قند بخاطر کم شدن کربوهیدرات راحت تر انجام می شود و حساسیت به انسولین نیز بهتر خواهد شد. بعلاوه کاهش وزن، بویژه در ناحیه مرکزی (شکم) در کوتاه مدت مشهود خواهد بود . این رژیم می تواند برای کاهش فشار خون بالا، کنترل تری گلیسیرید و افزایش HDL کمک نماید. البته، LDL ممکن است افزایش یابد. رژیم کتوژنیک در برخی از اختلالات نورولوژیک نظیرتشنج، آلزایمر، ALS، آسیب مغز، و نیز جوش صورت، سرطان ها و اختلالات سوخت و ساز نتایج قابل قبولی داشته است.
چرا رژیم کتوژنیک را پیشنهاد نمی کنم؟
به هر حال با این که در کوتاه مدت رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کند ولی در دراز مدت نگهداری وزن از دست رفته معمولا انجام نمی شود. بعلاوه مطالعات بسیارنشان داده است که این رژیم همراه با عوارض متعددی بوده است که اغلب به علت کم شدن آب بدن، اختلال درالکترولیت های بدن و افت قندهای شدید منجر به ویزیت و پذیرش در اورژانس گشنه است.
این رژیم یک شیوه زندگی سالم را ارائه نمیکند. برنامه غذایی که میوه جات را ممنوع یا محدود می کند ولی کره و خامه را نامحدود نگاه میدارد نمیتواند سلامتی به ارمغان بیاورد. ازسوی دیگر صرف نظر از نام رژیم، هر برنامه غذایی که گروه های غذائی را حذف کند ،نمی تواند در دراز مدت بصورت سبک زندگی سالم برای فرد عمل کند و بنابراین یک روز محکوم به رها شدن است. رها شدن هر برنامه غذایی، با توجه به این که ژن چاقی از بدن شخص حذف نخواهد شد، منجر به بازگشت وزن خواهد شد.
از سوی دیگر اگر کاهش وزن یک شخص را از یک عدد بالا به اعداد پایین تررا به رسیدن یک شخص از پشت بام یک منزل به حیاط تشبیه کنیم، اگر شخص از پریدن استفاده کند مسلما زودتر به نتیجه می رسد ولی به شدت آسیب می بیند، و در حالی که اگر ازپلکان و با احتیاط پایین بیاید، درست است که وقت بیشتری ازاو گرفته می شود، ولی معمولا آسیبی در کار نخواهد بود. در رژیم های با کاهش وزن سریع، که رژیم کتوژنیک هم یکی از آنها است نیز، درست است که شخص سریع وزن را کاهش می دهد، ولی عوارض آن به راحتی قابل چشم پوشی نمی باشد.
نکته مهم دیگر این است که هدف از برنامه کاهش وزن اول سلامتی و دوم زیبائی می باشد. در تحقیقات انجام شده کاملا اثبات شده است که کلسترول LDL و اسیداوریک در این نوع رژیم افزایش می یابد و منجر به افزایش ریسک بیماری قلبی و نقرس می شود. بنابراین هدف اولیه کاهش وزن بطور کلی زیر سوال می رود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش وزن شصتکاهش وزن هفتادمشاوره پوست و مورژیم آنلاین
انواع کربوهیدرات ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
انواع کربوهیدرات ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)