كاهش مصرف مواد غذائی پركالری

اگر شخصی غذای زیادی نمیخورد ولی اضافه وزن دارد ، بدانید كه شاید غذاهائی میخورد كه در واحد حجم كالری زیادتری دارند. این مواد غذائی ممكن است سالم باشند و كالری زیاد داشته باشند نظیر مغزها و روغن مایع و ..... یا ناسالم باشند و در عین حال كالری زیاد هم داشته باشند نظیر ، ته دیگ ، نوشابه ، چپیس ، پفك و .... حال به معرفی عدهای از این موارد میپردازیم:

1. ته دیگ: مواد غذائی نظیر برنج و ماكارونی كه در موقع پخت ممكن است دارای تهدیگ باشند . به علت تراكم این قسمت و نیز به علت تجمع چربی باعث اضافه وزن شدید میشوند. از طرف دیگر برنج و ماكارونی باید زیاد دم كشیده باشند تا تهدیگ آن بسته شده باشد ، كه در اثر دم كشیدن زیاد آب آنها خارج و غلظت نشاسته آنها زیادتر میشود و بیشتر چاق میكند. پس راه حل این است كه برنج در حدی دم بكشد كه قابل خوردن باشد ولی در ضمن ، تهدیگ آن بسته نشده باشد .

درمورد ماكارونی نیز باید از اختراع كنندگان آن یعنی ایتالیائیها آموخت ، یعنی باید ماكارونی و مواد افزودنی را جداگانه بپزیم و بدون دم كشیدن ، آنها را مخلوط كنیم.
علاوه بر مطالب فوق تحقیقات زیادی نشان داده است كه داغ شدن نشاسته در روغن منجر به افزایش درصد سرطان زائی آن میشود ، پس تهدیگ ( اعم از برنج ، سیبزمینی ، نان ) كه نشاستهای است كه در روغن داغ میشود به ایجاد سرطان كمك زیادی خواهد نمود. مثالهای دیگر در این مورد شامل چیپس ، سیبزمینی سرخ كرده ، زولبیا و بامیه میباشند.

2. نوشابه : نوشابههای گاز دار علاوه بر قند زیادی كه دارند و منجر به چاق شدن میشوند ، عوارض شدیدی را به بدن تحمیل میكنند زیرا مواد رنگی ، اسید فسفر یك و گاز دارند كه هر كدام منجر به مشكلات زیادی برای بدن خواهد شد. به عنوان مثال جذب كلسیم ، روی و آهن در اثر مصرف نوشابه مختل خواهد شد. پس خانمها كه پس از یائسگی مستعد پوكی استخوان هستند ذخایر كلسیم خود را از دست داده و نیزبه علت جذب نشدن آهن و روی دچار كم خونی و ریزش موشده وشدیداً آسیب میبینند.

كودكان در حال رشد نیز كه برای رشد قدی به این سه عنصر حیاتی نیاز شدید دارند ، دچار كوتاهی قد خواهند شد . البته بدیهی است كه پوكی استخوان و وقفه رشد قدی وقتی با چاقی ناشی از قند نوشابه همراه شود چه عوارضی را در پی خواهد داشت.
*نوشابههای بدون قند كه به نامهای light ، Diet یا Zero معروفند دارای آسپارتام ( قند غیر قابل جذب ) هستند ، ( به قسمت شیرین كنندهها در همین كتاب مراجعه كنید ) كه چاق نمیكنند ولی سایر عوارض گفته شده را دارا میباشند.
*آبجوهای بدون الكل كه با نامهای ماء الشعیر ، دلستر ، ایستك و .......... معروفند شاید عوارض نوشابهها را نداشته باشند ولی كالری بسیار زیادی دارند و شدیدا چاق میكنند .

3. بستنی : بستنی شامل شیر چرب ، چربی و قند زیاد میباشد كه علاوه بر آن مواد افزودنی نظیر خامه ، شكلات ، نان بستنی و ... را دارا هستند كه منجر به چاقی بسیار شدید خواهند شد.
بستنی علاوه بر چاقی منجربه افزایش كلسترول نیز میشود.

4. شیرینیها: شیرینیها كالری بسیار زیادی دارند زیرا علاوه بر قند بسیار زیاد ، دارای آرد ، روغن ، تخممرغ ، وانیل ، بیكینگ پودر و گاهی دارای خامه ، مغزیجات ، میوه و كمپوت میباشند كه كالری بسیار زیادی را به بدن تحمیل میكنند.

*پس در موقع افت قند از مواد قندی طبیعی نظیر خرما ، عسل و كشمش)استفاده كنید تا آرد ، روغن ، تخم مرغ و سایر مواد اضافی شیرینی ها را وارد بدن ننمایید .
5. مغزها: مغزها اعم از پسته ، گردو ، فندق ، بادام ، بادامزمینی ، بادامهندی ، تخمه ... برای بدن بسیار مفیدند ولی كالری بسیار زیادی دارند. مغزیجات باید بدون نمك و بدون روغن اضافه ( خام ) مصرف شوند و مقدار آن نیز باید كنترل شود.

...


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره پوست و موکاهش وزن هفتادرژیم آنلاینکاهش وزن شصت
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)