بذرک یا بذر کتان و افزایش در یافت امگا 3

بذركتان دانهاي قهوهاي و در گونههاي جديد طلائي رنگي ميباشد كه دانه كامل آن بصورت سائيده شده و پودر شده و كپسولهاي حاوي روغن آن يك منبع خوب براي اسيدهاي چرب ضروري و فيبر (البته روغن حاوي فيبر نميباشد و فيبر فقط در دانة كامل و پودر آن موجود است) ميباشد .

ارزش غذائي:

28% فيبر (10% - 7% محلول، 18% -11 غير محلول) 40% چربي (73% اسيدهاي چرب غير اشباع با چند اتصال) و 21% پروتئين.

در ضمن اين ماده غذايي حاوي ويتامين E، B، استرولها و مواد معدني نظير كلسيم، آهن و پتاسيم ميباشد. بيش از 50% چربي در اين گياه از نوع اُمگا 3 (آلفالينولئيك اسيد يا ALA) ميباشد كه از اين نظر غنيترين گياه از نظر امگا3 است. بذرك،آنتياكسيدانهائي نظير ليگنانها ( كه يك فيتواستروژن ميباشد) و ساير مولكولهاي فنوليك را نيز دارا ميباشد.

منافع بذركتان در سلامت انسان:
با توجه به ارزش غذائي كه در بالا ذكر شد، منافع زياد براي بدن وجود خواهد داشت: درصد بالاي فيبر و ظرفيت بالاي نگهداري آب و قابليت هضم كم، حجم و تخليه مدفوع را بهبود خواهد بخشيد كه در درمان يبوست و ساير سندرومهاي روده تحريكپذير نقش مؤثري ايفا خواهد نمود( 58 ( . ليگنانها (آنتياكسيدانها) با كاهش كلسترول خون و كاهش آسيب اكسيداتيو به سلولها و مولكولهاي سلولي تأثيرزيادي در حفظ سلامتي خواهند داشت. اين دانه در كاهش گلوكز خون و تحمل انسولين نيز نقش دارد. دانه كامل (بصورت سائيده يا پودر شده) در كاهش كلسترول و LDLخون مؤثر بوده و سطح امگا3 خون را بالا ميبرد.

اين دانه ميتواند بصورت دانه كامل (سائيده يا پودر شده) و يا بصورت كپسولهاي روغني استفاده شود (كپسول فاقد فيبر و ليگنانها ميباشد). اين پودر را ميتوان به ماست و يا نان اضافه نمود. در كشور هندوستان از پودر آن روي برنج استفاده مي شود كه باعث كاهش سرعت جذب نشاسته موجود در برنج ميشود( نظير سبوس در نان) و در ضمن امگا3 را به غذا اضافه مينمايد.

عوارض:
تا بحال عوارضي از مصرف اين مادة غذائي گزارش نشده است، ولي با اين حال هر چيز مفيدي نيز نبايد بيش از حد استفاده شود و رعايت تعادل ضروري است.

در صورتي كه در حجم زياد و خام مصرف شود، ممكن است غلظت " گليكوزيدهاي ساينوژنيك" كه در آن وجود دارند در خون بالا رفته و به حد سمي برسد (بيش از 10 قاشق غذاخوري) و مقادير بالاي آن ميتواند تعادل هورموني را بهم بزند. در مطالعات حيواني اختلال در تولد را نشان داده است ولي در انسان گزارشي از خطر آن در سلامت بارداري و يا كودكان وجود ندارد. در اكثر مطالعات 5 تا 10 گرم در روز از آن را براي سلامتي توصيه ميكنند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم
تلفن : 32207810 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید




نظرات کاربران درباره این مطلب :

منصور ریسمانچیان [ 1396-01-20 ]
سلام یک روز در میان یک قاشق 2 ماه . روز هایی که بذرک استفاده نمی کنید از ماهی و گردو و سویا استفاده کنید .

امین [ 1395-10-29 ]
با سلام ضمن تشکر از مطلبتون آقای دکتر آزمایشات طب صنعتی من نشون داده که اچ دی ال یا همان کلسترول خوب من روی 34 هست. دکتر گفت کمه. توصیه کردن برای بالا بردنش بایددر کنار ورزش، بذرک رو بصورت آسیاب شده مصرف کنم. آیا شما تایید می کنید؟ بصورت مصرف روزانه و در چه حجمی و تا چه مدتی مصرف کنم؟ 32 سال دارم و کلسترولم هم 138 هست. منتظر پاسخ جنابعالی هستم. با تشکر بسیار.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رژیم آنلاینکاهش وزن شصتمشاوره پوست و موکاهش وزن هفتاد
دلایل استپ وزن و راه رهایی از آن چیست؟ (قسمت اول)
7 مراقبت از پوست و مو هنگام کاهش وزن (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت اول)
انواع کربوهیدرات‌ها کدامند؛ کربوهیدرات پیچیده بخوریم یا ساده؟ (قسمت چهارم)